ISSN : 2466-2542
모든 공공도서관은 공비운영, 무료공개, 만인제공을 이념적 지주로 삼는 지방공공재이며 문화기반시설이다. 이러한 정체성은 공공도서관이 서비스 권역 내의 지역주민에게 각종 지식정보, 다양한 프로그램, 커뮤니티 공간 등을 제공하는 동시에 궁극적으로 국가 및 사회의 문화발전에 이바지할 때 정당화된다. 이를 위해서는 국가와 지방자치단체가 법적 기준에 부합하는 개체수를 확충하고, 유능한 전문인력을 배치하며, 접근․이용이 편리한 시설과 공간을 제공해야 한다. 그런데 지역별 공공도서관 상호간에 인프라와 서비스에 격차가 존재하면 주민의 접근․이용에 불평등을 초래하고 이는 정보격차 및 문화복지 격차로 귀결될 수밖에 없다. 이에 본 연구는 충남지역 공공도서관이 생활밀착형 지식정보서비스 기관, 문화향유 및 평생학습 공간으로 자리매김하려면 공공도서관의 균형발전 및 역량강화가 선행되어야 한다는 입장에서 시도별 및 충남지역 시군별 입지계수, 핵심 인프라 및 서비스 지표를 이용하여 상대적 격차를 분석하였다. 그 결과를 바탕으로 충남지역의 취약한 시군을 중심으로 공공도서관 격차 요소를 접근성, 핵심 인프라, 서비스로 나누어 격차 해소 방안을 제시하였다.
All public libraries are local public goods and cultural infrastructures whose ideological pillars are publicly operated, free, and open to all. This identity is justified when the public library provides various knowledge information, various programs, and community space to local residents within the service area, and ultimately contributes to the cultural development of the nation and society. To this end, the country and local governments must expand the number of individuals that meet legal standards, deploy competent professionals, and provide facilities and spaces that are easy to access and use. However, if there is a gap in infrastructure and services between regional public libraries, it causes inequality in access and use of residents, which inevitably leads to information gap and cultural welfare gap. Therefore, this study was analyzed the relative gap using the location quotient, key infrastructure indicators and service indicators of public libraries of regional government in Korea and basic local government in the Chungnam region from the viewpoint that the balanced development and capacity building of public libraries must precede the establishment of a public library in Chungnam region as a life-friendly knowledge information service institution, culture enjoyment and lifelong learning space. Based on the results, a method to resolve the gap was suggested by dividing the elements of gaps in public libraries into accessibility, core infrastructure, and services.