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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

AttentionMesh를 활용한 국가과학기술표준분류체계 소분류 키워드 자동추천에 관한 연구

A Study on Automatic Recommendation of Keywords for Sub-Classification of National Science and Technology Standard Classification System Using AttentionMesh

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2022, v.53 no.2, pp.95-115
https://doi.org/10.16981/kliss.53.2.202206.95
박진호(JinHo Park) (한성대학교)
송민선(MinSun Song) (대림대학교)

초록

이 연구의 목적은 국가과학기술표준분류체계의 소분류 용어를 기계학습 알고리즘을 적용하여 기술키워드 변환하는 것이 목적이다. 이를 위해 본 연구에서는 주제어 추천에 적합한 학습 알고리즘으로 AttentionMeSH를 활용했다. 원천데이터는 한국과학기술기획평가원이 정제한 2017년부터 2020년까지 4개년 연구현황 파일을 사용하였다. 학습은 과제명, 연구목표, 연구내용, 기대효과와 같이 연구내용을 잘 표현하고 있는 4개 속성을 사용했다. 그 결과 임계치(threshold)가 0.5일 때 MiF 0.6377이라는 결과가 도출됨을 확인하였다. 향후 실제 업무에 기계학습을 활용하고, 기술키워드 확보를 위해서는 용어관리체계 구축과 다양한 속성들의 데이터 확보가 필요할 것으로 보인다.

keywords
국가과학기술표준분류체계, 주제어 추천, 학습 알고리즘, 주제어 학습, AttentionMeSH

Abstract

The purpose of this study is to transform the sub-categorization terms of the National Science and Technology Standards Classification System into technical keywords by applying a machine learning algorithm. For this purpose, AttentionMeSH was used as a learning algorithm suitable for topic word recommendation. For source data, four-year research status files from 2017 to 2020, refined by the Korea Institute of Science and Technology Planning and Evaluation, were used. For learning, four attributes that well express the research content were used: task name, research goal, research abstract, and expected effect. As a result, it was confirmed that the result of MiF 0.6377 was derived when the threshold was 0.5. In order to utilize machine learning in actual work in the future and to secure technical keywords, it is expected that it will be necessary to establish a term management system and secure data of various attributes.

keywords
National Science and Technology Standard Classification System, Keyword Recommendation, Learning Machine Algorithm, Keyword Learning, AttentionMeSH
투고일Submission Date
2022-05-25
수정일Revised Date
게재확정일Accepted Date
2022-06-21

한국도서관·정보학회지