본 연구의 목적은 정보격차가 심화되는 현시점에서 지역대표도서관에서 제공되는 소수자서비스의 질적 제고를 위한 과제를 도출하고 제언함에 있다. 이를 위해 먼저 소수자를 둘러싼 도서관계의 관심과 논의점을 구체적으로 살펴보기 위하여 소수자를 주제로 다룬 문헌정보학 분야 연구 144편을 대상으로 텍스트마이닝과 토픽모델링을 수행하였다. 다음으로 지역대표도서관의 소수자서비스의 실제를 구체적으로 살펴보고, 지역대표도서관의 소수자서비스 기획 및 운영에 있어 논의가 필요한 과제를 도출하고자 하였다. 구체적으로 12개의 지역대표도서관에서 소수자서비스를 담당하는 실무자를 대상으로 인터뷰를 진행하였으며, 1) 실무자의 소수자에 대한 인식, 2) 소수자서비스의 현황, 그리고 3) 지역대표도서관의 지역 소수자서비스 계획과 운영에 대한 책임 및 역할과 필요한 지원에 대한 분석을 수행하였다. 분석 결과를 바탕으로 논의를 도출하였으며, 논의를 바탕으로 1) 소수자 집단의 재범주화, 2) 소수자서비스관련 참고정보원 구축, 3) 소수자관련 교육의 강화, 그리고 4) 지역대표도서관과 단위도서관의 협력 지원으로 과제를 도출하고 제언하였다.
The purpose of this study is to derive and propose agenda to improve the quality of minority services provided by regional cental libraries at the present time when information gap is deepening. First, text mining and topic modeling were conducted on 144 studies in the field of library and information science that dealt with minorities, and the discussions surrounding minorities in the domestic library world were examined in detail. Next, the current status of services for minorities in Regional central libraries were examined in detail, and tasks requiring discussion were sought in planning and operation of services for minorities in Regional central libraries. To this end, interviews were conducted with practitioners, in charge of services for minorities at Regional central libraries. Specifically, 1) awareness of minorities by practitioners, 2) current status of minority services, and 3) responsibility and role of Regional central libraries for planning and operating minority services and necessary support were analyzed. Based on the analysis results, the following tasks were derived. 1) Recategorization of minority groups, 2) Establishment of reference resource, 3) Reinforcement of education, and 4) Cooperation support between regional representative libraries and local public libraries were derived and suggested.