바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

‘도서관과 정보생활’ 교육과정 기준의 교과서 실현 양상에 대한 분석 - 외재적 응집성을 중심으로 -

An Analysis on the Textbook Implementation Process of ‘Library and Information Life’ Curriculum Standards: Focusing on the Extrinsic Cohension between Curriculum and Textbooks

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2023, v.54 no.2, pp.67-88
https://doi.org/10.16981/kliss.54.2.202306.67
김강선(Kang-Sun Kim) (서울청계초등학교)
노경국(Kyung-Kuk Noh) (수원여자대학교)
신순아(Sun-Ah Shin) (율곡중학교)
이민수(Min-Su Lee) (포곡중학교)
소병문(Byoung-Moon So) (공주대학교 사범대학 문헌정보교육과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 연구의 목적은 ‘도서관과 정보생활’ 교육과정 기준이 교과서로 실현되는 과정을 살펴보고, 추후 교과서 개발에 적용할 수 있는 시사점을 찾는 것이다. 󰡔도서관과 정보생활󰡕(2011)은 교육과정 기준에 따라 체계적으로 개발된 인정 교과서로, 교육과정 기준과 교과서는 형식이든 내용이든 반드시 일치해야 한다. 이를 위하여 교육과정 기준의 ‘주제’와 교과서의 ‘중단원’의 개수 대응 수준을 파악하였다. 그 결과, 초등학교와 중학교는 하나의 ‘주제’가 둘 안팎의 ‘중단원’으로 확산되는 ‘일대다’ 대응 수준을 맺는 반면, 고등학교는 둘 안팎의 ‘주제’가 하나의 ‘중단원’으로 수렴하는 ‘다대일’ 대응 수준을 맺는 경향으로 나타났다. 또한 단일 내용 체계인 초등학교 교육과정 기준은 학년급별 저학년과 고학년을 구분해 교과서로 개발되었다는 점을 참고할 때 초등학교급별을 고려한 교육과정 기준의 교육내용, 주제 명칭 등 일부 조정이 필요하다.

keywords
도서관과 정보생활, 교육과정, 사서교사, 정보활용교육 교과서

Abstract

The aim of this study is to survey the process in which the curriculum standards of ‘library and information life’ are implemented as textbooks and to find implications for improving of textbook publication. In the development process of accredited textbooks, it is essential for the curriculum standards and textbooks to align, both in form and content. 󰡔Library and Information Life󰡕(2011) are recognized textbooks systematically developed based on curriculum standards. To this end, the level of response to the numbers of ‘topic’ in the curriculum standard and the numbers of ‘midle unit’ in the textbook was identified. As a result, elementary and middle school textbooks exhibited a “one-to-many” response level, where one topic spanned approximately around two middle units, while high school textbook tended to have a “many-to-one” response level, converging two topics into one middle unit. In the case of elementary schools, the curriculum standard follows a single content-system, whereas textbooks are developed separately for lower and higher-grade levels. Therefore, some adjustments, such as curriculum content and subject titles, need to be considered for each elementary school level.

keywords
Library and Information Life, Curriculum, Teacher Librarian. Information Literacy Textbook
투고일Submission Date
2023-05-23
수정일Revised Date
게재확정일Accepted Date
2023-06-19

한국도서관·정보학회지