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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

챌린지에 나타난 Z세대의 협업 정보 활동: 국내 대학생을 중심으로

Analysis of Z Generation’s Collaborative Information Activities through Challenges: Focusing on Korean College Students

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2024, v.55 no.1, pp.173-192
https://doi.org/10.16981/GenerationZ,CollaborativeInformationActivities,Challenges,RadicalChangeTheory
강지혜(Ji-Hei Kang) (동덕여자대학교 문헌정보학)

초록

본 연구는 대학생 설문을 통해 Z세대가 일상적으로 협업을 하면서 어떻게 정보와 상호작용하는지 그 과정과 양상을 설명하였다. 본 연구는 특별히 급진적 변화 이론(Radical Change Theory)을 적용하여 대학생은 챌린지를 어떤 플랫폼으로 진행하며 어떤 정보행동을 보이는지, 또한 어떤 변화하는 관점을 적용하는지 알아보았다. 대학생들은 인스타그램과 네이버 블로그 등의 플랫폼을 주로 활용하여 챌린지에 참여하였다. 이론의 정보탐색 유형 가운데 첫 번째 유형인 정보탐색의 변화 측면에서는, 정보를 탐색하는 방식이 10여 년 전 디지털 시대가 도래할 때와는 사뭇 다르게 폭넓고 다양한 정보 행동이 관찰되었다. 정보원은 디지털화된 정보원뿐만 아니라 전통적인 정보원인 단행본이나 인적 정보원도 활발하게 활용하였다. 복합 매체의 정보 종류를 가장 많이 활용하였으며, 챌린지를 위해서는 자발적으로 협업을 진행하였다. 정보 행동의 유형2인 변화하는 관점 측면에서 정보획득과 지식확보를 위한 주요 동기가 챌린지를 참여하게 하였으며, 상호영향의식, 사회적 참여의식과 정서적 연계 등의 공동체 의식을 느끼는 것으로 나타났다.

keywords
Z세대, 협업정보활동, 챌린지, 급진적 변화 이론

Abstract

Through a survey of college students, this study explained the process and aspects of how Generation Z interacted with information while collaborating on a daily basis. Applying the Radical Change Theory, the study investigated the platforms through which university students engaged in challenges and their information behaviors. University students primarily participated in challenges using platforms such as Instagram and Naver Blog. In terms of changes in information seeking, which is the first type of information seeking in the theory, a wide and diverse range of information behaviors were observed, with the way of searching for information being quite different from when the digital age arrived 10 years ago. Information sources included not only digitalized ones but also traditional sources such as printed materials and personal contacts. The utilization of various media types was prominent, and collaborative efforts were voluntarily undertaken for challenges. In terms of changing perspectives, type 2 of information behavior, the main motivation for acquiring information and securing knowledge led to participation in the challenge. Participants exhibited a sense of community consciousness, including mutual influence awareness, social participation consciousness, and emotional connection.

keywords
Generation Z, Collaborative Information Activities, Challenges, Radical Change Theory
투고일Submission Date
2024-02-26
수정일Revised Date
게재확정일Accepted Date
2024-03-20

한국도서관·정보학회지