바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

미디어 정보 리터러시(MIL) 인식과 협력수업 경험 분석: 경기도교육청 소속 교원을 대상으

An Analysis on the Awareness and Cooperative Class Experience of the Media and Information Literacy(MIL): Targeting the Teachers in Gyeonggido Office of Education

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2024, v.55 no.2, pp.133-157
https://doi.org/10.16981/kliss.55.2.202406.133
박주현(Juhyeon Park) (전남대학교 문헌정보학과)
임정훈(JeongHoon Lim) (계명대학교 문헌정보학과)
백영선(YoungSun Paek) (서울특별시교육청)
김서현(Seohyun Kim) (경기도광명교육지원청)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 초중등학교 교원들의 MIL 인식과 협력수업 경험을 분석하여 MIL 협력수업의 내용과 방향을 설정하는 데 필요한 기초정보를 얻는 데 목적이 있다. 이를 위해 경기도교육청 소재 초중고등학교에서 근무하는 교원 401명을 대상으로 협력수업, 미디어, MIL에 관한 설문조사를 수행하였다. 분석결과를 토대로 도출한 시사점은 다음과 같다. ①교원을 대상으로 협력수업의 경험을 제공하고 교사가 활용할 수 있는 MIL 협력수업 모델과 메뉴얼을 개발할 필요가 있다. ②MIL 교육과정을 학교 교육에 적용하고 필요한 경우 협력수업으로 운영할 필요가 있다. ③MIL 교육과정에서 사용되는 미디어 유형은 발달단계와 교육 전문가의 의견을 반영하여 개발되어야 한다. ④MIL 교육과정에서 ‘MIL 윤리’와 ‘정보 이해(독서) 및 평가 역량 교육’을 중요하게 다룰 필요가 있다. ⑤학생의 MIL 향상 정책을 추진함에 있어 학교도서관과 사서교사를 활용할 필요성이 있다. 후속 연구로 MIL 협력 수업 모델과 MIL 교육과정 연구를 수행할 필요가 있다.

keywords
미디어정보리터러시, 협력수업, 정보활용능력, 유네스코, 사서교사

Abstract

The purpose of this study is to obtain basic information necessary to set the content and direction of MIL cooperative teaching by analyzing elementary and secondary school teachers’ MIL awareness and cooperative teaching experience. For this purpose, a survey was conducted on cooperative classes, media, and MIL among 401 teachers in the Gyeonggido Office of Education. The analysis results are as follows. ① It is necessary to provide teachers with the experience of cooperative classes and develop MIL cooperative class models and manuals, ② It is necessary to apply the MIL curriculum to school education and operate it as a cooperative classes, ③ The types of media used in the MIL curriculum should be developed by reflecting the development stage and the opinions of educational experts. ④ In the MIL curriculum, it is necessary to deal with ‘information comprehension (reading) and evaluation competency education’. ⑤ It is necessary to use school libraries and teacher-librarians in promoting students’ MIL improvement policies. As a follow-up study, it is necessary to conduct MIL cooperative instructional models and MIL curriculum studies.

keywords
Media and Information Literacy, Collaborative Classes, Information Literacy, UNESCO, Teacher Librarians
투고일Submission Date
2024-05-23
수정일Revised Date
게재확정일Accepted Date
2024-06-10

한국도서관·정보학회지