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김수환((주)브랜드스톡 미디어국) pp.5-26
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지금까지 제시된 지적자본의 공통요소들은 브랜드나 상표 그리고 정보기술 등과 같은 유형적인(intangible) 지적자본 요소들이 중심을 이루고 있다. 특히 기업가치창출의 근간이 되는 인적자본, 즉 내부고객에 대한 부분도 많은 부분 간과하고 있는 것이 사실이다. 지식자산의 측정에 관해서 국내기업이 당면한 문제점을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 무형자산의 감사와 측정이 지속적으로 이루어지지 않아 조직이 필요한 지적자본의 내역과 경쟁기업과의 지식격차를 정확히 판단하지 못하고 있다. 둘째, 지식발굴 노력의 부족과 잦은 부서 이동, 고용조정 등에 따라 지식이 유실되고 축적되고 있지 못하다. 셋째, 조직내부의 정치적인 역학관계로 인해 경영활동의 실패사례가 사실대로 기록될 수 없는 것이 현실이며, 그나마 축적된 지식도 체계적인 관리가 부족하여 활용도가 저조하다. 넷째, 부문별 벤치마킹을 통해 선진사례나 지식이 이전되고 경영활동은 개선되었으나 타부서로 이전되지 않아 최선의 실행사례(best practice)가 자산으로 공유되지 못하고, 지식창출을 위한 중복투자가 발생한다. 다섯째, 지나친 성과중심형 지표들로 인해 성과를 창출해 내는 조직구성원들에 체화된 역량과 태도, 만족부분을 간과함으로 인해 미래 성과창출의 원동력이 되는 관리지표를 개발하는데 한계를 드러냈다. 이러한 문제점들은 국내 기업들의 지식경영, 혹은 지적자본 경영체제가 닫혀진 조직문화와 경영시스템의 미비, 그리고 전담조직의 부재와 최고경영층의 관심부족으로 인해 조직적, 인간적 지식인프라가 완성되어 있지 못하기 때문인 것으로 생각된다. 따라서 지식경영의 성숙기에 접어든 외국의 지적자본 측정요소와 국내 유통업체의 현실을 고려한 지적자본 측정지표에 대한 개발이 필요하다. 이러한 관점에서 지적자본과 연구개발평가의 이론, 기존 연구결과의 분석 등 기존에 발표된 문헌분석을 통해 국내 유통업체에 적용가능한 측정지표를 도출해보고, 적용가능한 범위를 고찰하고자 한다.

Abstract

As the capital of knowledge becomes more important than traditional capital like land or labor in the 21st century, the most competitive resource for corporations is knowledge. Furthermore, corporations may evaluate and improve latent knowledge of 'intellectual capital(IC)' within organizations, which will enhance their performance in the future. However, most Korea Distribution Companies have evaluated only tangible assets, ignoring latent capital. Since enterpreneurs have recognized that they cannot explain the difference between maret value and book value, the major advanced states lead to more sophisticated techniques to evaluate IC value. Although it is extremely important and urgent to evaluate IC value, the indexes of evaluating IC have never been examined and have been adopted by many corporations. Therfore, this study intends to develop a index for IC valuation. This study hopes to give some insights into the practical use of intellectual capital for the Korea Distribution Companies and help them develop a strategic perspective to enhance their competitiveness.

이종근(인하대학교 경영학부) ; 배무언(인하대학교 경영학부) pp.27-51
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본 연구는 기존의 관계마케팅 관련 연구에서 시장에서의 사회적 유대관계가 소비자 행동에 영향을 미친다는 결과들을 바탕으로, 고객이 가지는 관계를 판매자와 구매자의 관계에서 확장하였다. 즉 기존의 구매자와 판매자 사이의 관계에서 확장하여 구매자와 구매자 사이에 커뮤니티에서의 유대관계 친밀도가 고객관계의 질적 요소인 만족과 신뢰에 미치는 영향과 고객충성도에 유의한 영향을 미치는 가를 파악하고자 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 고객-직원간의 유대관계 친밀도는 고객만족과 고객 충성도의 관계에서 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 고객-고객간의 유대관계 친밀도는 고객만족과 고객 충성도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 고객-고객의 유대관계와 고객-직원의 유대관계는 고객의 신뢰에는 직접적인 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 바탕으로 다음과 같은 전략적 시사점을 제시해 주고 있다. 첫째, 고객이 직원과 가지는 유대관계는 고객이 다른 기업으로 이탈하는 것을 방지할 수 있는 전환장벽의 역할을 할 수 있다. 즉, 기업이 고객을 만족시키고자 하는 이유는 고객이 경쟁기업으로 전환하는 것을 감소시키기 위한 것이라고 할 수 있다. 둘째, 고객의 주변을 둘러싸고 있는 관계가 단순한 고객과 판매원의 관계를 넘어서, 고객과 고객 사이의 관계가 기업에 대한 충성도에 영향을 미친다는 것이다. 셋째, 기업은 고객과 보다 짜임새 있는 섬유조직과 같은 관계를 유지하여야 한다는 것이다.

Abstract

This study is to understand the existing relation-marketing based on a result that social-relationship in market can effect on customer's action with expanding the seller-purchaser relationship, and understanding purchaser-purchaser relationship in the community. The result of this study could be summarized as below: First, the customer-sales person friendly relationship effects respectively on customer satisfaction and loyalty. Second, friendly relationship of customers effects on customer satisfaction and loyalty. Third, customers' satisfaction and trust increases customers loyalty. Considering that they could cause others to re-buy, friendly word of mouth, recommendations, we should know improving customers loyalty about a company(department store) is very important. This study presents not only customers and sales clerks relationship but also developing customer-customer relationship is important as well. From the viewpoint, this study gives the following strategic tactics to companies. First, customer's relationship with sales clerk is not able to be built in a short time unlike discount or gifts. Second, relationship around customers effects on loyalty of the department store, over the relationship of simple customer-sales clerk. Finally, companies, to make a relationship like fabric, should escape a two-level channel, a company to a customer, then recognize a three-level channel, a company to a friendly customer to a neutral or a unfriendly customer. That means a business should use the positive to make the negative or the neutral change their behavior to it.

김홍섭(시립 인천전문대학) pp.53-78
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우리는 이 세상을 네트워크사회라 한다. 로지스틱스는 사람과 물자와 정보를 연결하는 중요한 시스템의 하나다. 21세기 세계경제여건은 빠르게 변화하고 있다. 이런 변화는 여타지역 보다 동북아시아에서 더 현저하다. 중국·북한 러시아는 경제, 사회시스템을 변화시켰으며, 이는 아시아와 유럽간의 교역과 물량수요의 확대시켰다. TSR, TCR, TMR, TMGR, TKR과 같이 유라시아 대륙을 횡단하는 철도시스템은 국제 운송의 효율을 향상시키고 국제철도로 대륙을 연결하는 데 매우 중요하다. 본 논문은 한반도를 둘러싼 물류환경을 조사 분석하였다. TSR, TCR(TMR, TMGR), TKR과 같은 대륙횡단철도와 관련하여 고려되고 해결되어야 할 운영여건과 과제를 조사하였다. 특히 중국, 러시아 북한의 물류현황과 문제점들을 조사하였다. 그리고 이들 철도들의 SWOT분석을 실시하고 비교하였다. 이 대륙간 철도들이 여러나라를 효과적으로 연결하고 합리적으로 운영하는 것과 관련하여 비전과 목표들을 제시하였다. 마땅히 고려되어야 할 정책과 전략/전술뿐만 아니라 당연히 채태되고 도입되어야 한다고 판단되는 많은 세부 대안들이 제시 되었다.

Abstract

We call this world network society. Logistics is one of important network systems which connect people, materials and information. The World Economy Conditions of 21st Century has been Changed so rapidly. These Changes are more conspicuous in Northeast Asia than other Regions. China, North Korea and Russia have reformed their Economical and Social Systems, which enlarged the Trade Volume and Traffic Demand in this Area and between Europe. The Railway System Crossing the Eurasia Continent, such as TSR(Trans Siberian Railway), TCR(Trans China Railway), TMR(Trans Manchuria Railway), TMGR(Trans Mongolia Railway) and TKR(Trans Korea Railway), have been becoming very important to enhance the International Transportation efficiency and to connect each continents by International Railways. This Paper investigated and surveyed the logistical Environments surrounding this Korea Peninsula. And concerned with the Crossing Continents Railway, TSR,TCR(TMR, TMGR), TKR, operating Conditions and Tasks that must be considered and solved were also investigated. Especially the Current Logistical Conditions of China, Russia, and North Korea and their Problems were surveyed. And the SWOT of these Railways were analyzed and compared. The Visions and Goals of these Inter-Continental Railways were suggested in terms of their Rationalization of Operations and efficient Connections among many Countries. Not only the Policies and Strategies/Tactics which should be considered but also and Many detail countermeasures which should be introduced and adopted were suggested.

박영근(창원대학교 경영학과) ; 박영봉(영남대학교 경영대학 경영학부) ; 이동해(가야대학교 사회복지경영학과) pp.79-102
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점포내 환경에 대한 중요성이 부각되고 그것이 점포선택기준에 미치는 영향력이 커짐에 따라 점포환경을 이미지제고와 고객접점만족도 향상전략 차원에서 관리하고자 하는 욕구가 생기고 있다. 소매점포 관리자들이 적절한 점포환경을 조성하여 소비자에게 쾌적하고 만족스러운 구매환경으로서의 점포분위기를 형성함으로써 소매성과를 향상시킬 수 있을 것이며, 자신의 점포를 찾을 것으로 예상되는 고객은 물론 경영자 및 종업원의 마음속에 명확하고 강력히 정립된 자신의 점포의 존립이유를 심어줄 수 있을 것이다. 또한 점포차별화 요소들 중에서 물리적 환경이 차지하는 비중이 나날이 커지고 있는 오늘날 타 점포와의 차별적 경쟁우위 수단으로 활용할 수 있을 것이다. 본 연구에서는 어떠한 점포환경요소가 점포선택기준에 영향을 미치며, 또한 점포선택기준이 점포가치, 점포애고의도에 영향을 미치는지를 실증분석 해 봄으로서 향후 패스트푸드점의 경쟁력 강화를 위한 시사점을 제시하고자 하였다.

Abstract

The importance of the environment in the store is embossed, this is demanded to manage the store environment from the dimension of image improve and customer contacted satisfaction measurement followed with the influence on the store choice criteria. Retail store's managers improve the retailing results by forming the appropriate store environment and giving the customers a pleasant and satisfied purchasing environment to improve the store atmosphere. The expected customer who looks for their store can plant a thesis existing reason of their own store definitely and strongly in theheart of manger and employee. And also, among the store differentiation, the weight of physical environment placed is becoming large day by day, and now can make full use of the competition superiority measure different with the store. This paper will actually analysis that what kind of influence the store environment factors exert on the store choice criteria, and also if the store choice criteria exerts influence on the store value and patronage intention.

김상철(유한대학 유통물류과) pp.103-120
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본 연구는 소비자들이 정보탐색을 하는데 있어 초기에 탐색되는 속성정보와 후기에 탐색되는 속성정보를 달리함으로써 소비자들의 최종대안 선택이 어떻게 변하는지를 파악하는데 목적이 있다. 연구결과, 컴퓨터에 대한 초기탐색 속성을 강화한 결과 고관여, 저관여 집단에서 모두 유의하게 최종대안 선택이 증가하는 것으로 나타났고 강화효과가 통계적으로 유의한 효과가 있음을 입증했다. 후기탐색 속성을 강화한 결과도 고관여, 저관여 집단에서 모두 유의하게 최종대안 선택이 증가했으며, 강화효과도 유의한 것으로 나타났다. 청바지 제품에 대한 초기속성을 강화한 결과 고관여집단에서는 최종대안 선택이 증가했으며, 강화효과도 통계적으로 유의한 결과를 보였다. 그러나 저관여집단의 경우는 초기속성 강화에 따른 최종선택 대안이 증가는 하였으나 통계적으로 유의하지는 않았다. 후기탐색 속성에 대한 강화효과는 고관여집단이나 저관여집단 모두에서 최종대안 선택변화의 증가를 가져왔으나, 통계적으로는 유의하지 않다는 사실을 확인하였다.

Abstract

This study is composed of analyses about whether intensifying the attribute level of alternatives presented to consumers makes the effect of intensifying attributes and there is any significant difference among effects of the intensified attributes. For this, the most favorite alternative is extracted from each group of computers and jeans through conjoint analysis, which is used as a standard alternative during the process of experimentation. In conclusion, this research suggests that in terms of business, by intensifying the latter attribute of products rather than the early attribute, an enterprise acquire distinct and competitive superiority over similar competing products (esp. functional products), and theoretically, by expanding and analyzing decision models it can predict consumers' behaviors more correctly.

Yoon, Myoung-kil(Seoul Health College) ; Kim, Yoo-oh(SMBA of MMSC) ; Lee, Min-kweon(SMBA of MMSC) ; Nam, Kung-sok(Seoul Health College) pp.121-140
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초록

재래시장 및 지방소매상인은 매출감소의 원인을 경기부진과 더불어 대형유통점의 확산에 있다고 인식하고 있는 상황과 정부 내에서 대형유통점에 대한 규제완화 방침을 정한 바 있어 이와 다른 규제강화를 논의하기 어려운 상황이다. 따라서 이러한 배타적이고, 이기적인 상황을 정부는 출점 규제를 우선시하는 하향식 규제보다는 상향식 규제를 통하여 유통산업의 효율성과 유용성의 적절히 조화를 이룰 수 있어야 하며 본 연구의 문제점으로는 첫째, 재래시장 몰락과 점포 과포화 논란 둘째, 무분별한 규제정책 남발 우려 셋째, 대형유통업체 독과점화 폐해 넷째, 체계적인 발전진흥정책 미흡 등을 들었다. 효율성 제고방안으로는 첫째, 재래시장 전문화 육성정책수립 둘째, 독과점화 폐해규제를 위한 노력 셋째, 대형 및 중소업체 상생위한 이원화전략 넷째, 공동 판촉 및 교육 등 시행 등을 제시하였다.

Abstract

This study has explored a number of problems arising from distribution restrictions and the ways to improve efficiency. As matters stand, since the cooperation between larger stores and local retailers is limited due to the nature of the market, the current situations call for bottom up restrictions such as the active promotion of smaller merchants and traditional marketplaces, the enhancement of the competitiveness of smaller merchants and manufacturers through the establishment of a customized consulting support program for individual shops, and the continual support for traditional marketplaces with facilities and management modernization. The government should maintain the optimal balance between the efficiency and effectiveness of the distribution industry through such bottom up restrictions as shown above, rather than the top down restrictions primarily relying on the hurdles to the establishment of stores. The problems raised in this study include: (i) the decline of traditional marketplaces and the alleged over saturation of stores; (ii) the possible abuse of indiscreet restrictive measures; (iii) the harmful effects of the monopoly or oligopoly by larger distributors; and (iv) the lack of systematic programs to promote development. The ways to improve efficiency are: (i) the establishment of the policies to specialize and nurture traditional marketplaces; (ii) the effort to prevent the injury arising from monopoly; (iii) the two tire strategies for the coexistence of larger and smaller businesses; and (iv) the administration of joint sales promotion and training.

박영근(창원대학교 경영학과) ; 김판준(창원대학교 경영경제연구소) ; 이봉춘(어드밴스테크(주)) pp.141-160
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피부관리센터가 전문화, 세분화, 고급화, 대형화됨으로서 단순히 이론적인 지식의 차원을 뛰어넘어 현장경험을 가미한 전문적인 교육의 필요성이 대두되고 있으며, 환경변화에 능동적으로 대처하는 피부관리센터 경영의 중요성이 인식되고 있다. 피부관리센터 프랜차이즈 시스템은 국내시장이 개방되면서 외국 유명브랜드를 중심으로 급속한 증가현상을 보이고 있고 이러한 추세에 따라 각종 매체마다 프랜차이즈 가맹점 모집 광고가 끊이질 않고 있으며, 유망업종으로 인식되고 있다. 특히 프랜차이즈의 경우 본부와 가맹점이 서로 유기적인 관계 속에서 협조를 하며 성장을 도모한다면 그 성공 가능성이 매우 높다고 할 수 있다. 프랜차이즈 시스템의 확산과 함께 프랜차이즈에 대한 연구도 다양한 관점에서 전개되고 있다. 그러나 지금까지의 연구는 대부분의 기업의 성과와 본사의 관점에서 이루어졌을 뿐 가맹점 차원의 연구는 매우 적은 편이다. 그러나 프랜차이즈 시스템 본부의 사업성과는 가맹점들의 성과의 합계로 나타나기 때문에 가맹점 성과의 결정요인을 살펴보는 것도 매우 중요하다. 본 연구에서는 가맹점 차원에서 가맹점 성과에 영향을 미치는 결정적 요인들이 실제로 가맹점의 성과에 영향을 미치는지를 실증 분석해 보고, 가맹점성과가 본사와의 재계약의도와 어떠한 관계가 있는지를 살펴보고자 한다. 이를 통해 프랜차이즈 가맹점의 성과 향상에 기여할 결정요인을 도출할 수 있을 것이며, 또한 피부관리실 프랜차이즈 가맹점의 효율적인 마케팅 전략적 시사점을 제시하고자 하였다.

Abstract

The esthetic center skips over the dimension of simply theoretical knowledge by the specialization, segmentation, and gentrification and the importance of the technical education which introduced into the spot experienceis raising its head. And the esthetic center's importance which copes with the environment changing actively is being cognized. The franchisee system of esthetic shows that while the domestic market is opened, the appearance of foreign famous brand-centered is increasing rapidly. According to this kind of trend, every kind of mediums will not stop the classified ad of franchisee and it will be recognized as the promising sector. Especially, the situation of franchisee is that franchisors and franchisees in the limited relationship and just plan the growth, so the success possibly can be very high. The diffusion of franchisee system and the study about the franchisee are developed on the diverse view points. But still now, the study is just formed from the enterprise's success and the franchisors view point, the study about the franchisees dimension is very small. But it is also very important to exam the decision factors of franchisees success because the franchisors result of franchisee system will come out with franchisee performance totally. In this paper, it will actually proof if the decisive factors that exert influence on the franchisee performance in the franchisee dimension, exert influence on the franchisee performance in substance; and exam what kind of relationship the franchisee performance have with the franchisors and recontract intention. According to this, we can draw out the rest decision factors of improving the franchisee performance, and also show the strategic implication of franchisee efficient marketing.

황화철(창원전문대학 유통관리과) pp.161-173
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일반적으로 풍수라고 하면 대부분의 사람들이 묏자리를 잡는 기술쯤으로 그것도 부모 산소를 잘 쓰면 후손이 잘 될 것이라는 철저히 이기적인 측면의 사고방식에서 비롯된 편협된 시각이 주를 이루어, 이러한 왜곡된 풍수가 신앙이상의 차원에서 신봉되어 왔다. 그러나 최근에 이르러 건축학과 조경학 그리고 인테리어 등의 분야에서 풍수이론이 활용되면서 이에 대한 연구가 활발히 진행되고 있다. 점포의 입지를 결정하기 위해서는 입점 예정지를 분석해야 한다. 보통 상권분석을 실시하여 시장잠재력의 크기만을 측정하게 된다. 그러나 이러한 시장잠재력의 크기만으로는 점포위치에 대한 충분한 해답을 줄 수 없다는 것이 논자의 주장이며 상권분석을 통한 시장잠재력의 크기와 병행하여 동양 사상인 풍수지리의 이론을 결합하여 좋은 기(에너지)를 받을 수 있는 점포위치가 선정 되어야 한다는 것이다. 본 논문은 이러한 시도의 출발점이다. 향후 보다 과학적이고 체계적이며 통계적으로 유의한 실증적 분석의 연구가 진행 되어야 할 것이다.

Abstract

The most important two decision-makings which a retail store owner face require which place of the store should geographically be established and which stock should be properly placed on the shelves. The problem of geographic positioning is the decision-making for the store's positioning and stock arrangement within the retail store is the decision-making for the placement store. In order to determine the positioning, the expected area should be analyzed so that the analysis of commercial area can usually be implemented in accordance with retail marketing strategy and therefore the sized of the potential market for example each distric's clientele, competition and, a municipal community's regulations, could be evaluated. But I contend that with only the size of potential market does not give an adequate answer to the problem of a store's positioning. Through the estimation of commercial are in combination with feng-shui, the theory of divination based on topography, the store's position could be selected, taking a positive energy, Gi. This thesis is the starting point of these trials. In the long run, the actual analysis of the study should be continued in a more scientific, systematic, statistical way.

The Journal of Distribution Science(JDS)