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상담자와 내담자의 언어적 상호작용과 상담의 효율성과의 관계

The Relation Between Counselor - Client Verbal Interaction and Counseling Effectiveness

초록

본 연구에서는 초기상담에서 일어나는 상담자와 내담자의 상호작용의 일반적인 경향을 파악하고,각각의 상호작용 유형이 상담의 효율성과 어떤 관계가 있는지를 분석하였다. 이때 상호작용은 언어반응양식을 준거로 분속하고, 상담의 효율성은 순조로움과 깊이라는 두 차원으로 나누어, 이 둘간의 관계를 분석하였다. 상담 진행단계는 초기상담으로 국한시켰으며, 상담의 효율성은 내담자가평가하도록 하였다. 본 연구에서는 10명의 내담자와 7명의 상담자가 1에서 3회동안 진행시킨 상담 가운데 총 24사례의 축어록을 분석하였다. 상담과정은 각 반응이 지속된 5초를 단위로 분석하였으며, 평정도구로는 반응형태를 중심으로 유목하된 Hill의 척도를 사용하였다. 평정결과는 상호작용 분석모델로 제시된 Flanders외 행렬표로 정리하였으며, 행렬표에 표시된 반응빈도를 사용하여 상담과정에서 나타난 다양한 상호작용비를 산출하였다. 상담의 효율성은 상담회기가 끝날 때마다 내담자가 평정한 상담회기 평가 질문지의 결과를 근거로 순조로움 점수와 깊이 점수를 측정하였다. 산출된 상담의 순조로움 점수 및 깊이 점수와 다양한 상호작용비의 단순상판제수를 산출하여 이 들간의 관계를 분석하였다. 분석결과 내담자의 경험반응을 유발시키거나 수용해 주는 상호작용은 상담의 순조로움 및 깊이와 모두 관계가 높은 것으로 나타났으며, 경험반응을 수용할 뿐만 아니라 더 깊은 탐색을 촉진하도록 하는 상호작용은 상담의 깊이와 관계가 높은 것으로 나타났다. 본 연구결과 상담자의 개별적 언어반응은 내담자반응의 맥락에 따라 각기 다른 효과를 지닌것으로 나타났으며, 이에 따라 개별적 언어반응 분석보다는 상호작용의 분석이 보다 요청된다는 사실이 논의되었다.

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Abstract

The main purpose of the present study is to investigate the relation between oounselor-client verbal interacion and effectiveness of counseling in initial phase. An attempt is also made to analyge the sequential patterns of verbal behaviors that occur between counselor and client in initial sessions. The clients were-ten college and graduated students. The counselors were working at the Student Guidance Cegter, Seoul National University. The counselors were asked to audiotape the 1st, 2nd and 3rd session with their assigned clients. Immediately following each session the client evaluated the session impact by completing the SEQ (Session Evaluation Questionaire). The SEQ consists of ten 7 bipolar items intended to measure two independent evaluative dimensions of participant's perceptions of their sessions, called "depth" and "Smoothness". The modes of verbal interaction were analyzed on the basis of the recorded verbatims of 24cases. All the verbal responses were coded by trained raters using Hill's Counselor (client) Verbal Response Category System and Flander's Interaction Analysis Categories. The results of the study was as follows; The counselor's responses of supporting, accepting, and eliciting client's experiences were evaluated as "smooth". The counselor's responses of eliciting and exploring client's experiences were evaluated as "deep". In addition, client's silences were related with the evaluation of both "smooth" and "deep". The effects of counselor's verbal responses are varied in the context of counselor-client verbal interaction. This study implies that study on counselor's verbal behavior must be studied in the context of interaction and not in the separate single response.

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