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칼 로저스의 인간중심 상담이론의 철학적 함의

Philosophical Implications of the Person-Centered Therapy in Carl R. Rogers

초록

칼 로저스(Carl R. Rogers, 1902 - 1987)의 인간중심 상담이론은 완전히 기능하는 인간을 상담의 목표로 한다. 내담자와 상담자가 다같이 완전히 기능하는 인간으로 자아실현을 할 수 있도록 한다는 것이다. 이러한 자아실현을 가능하게 하는 힘은 유기체로서의 개인이 자기 속에 가지고 있는 성장에의 의지이다. 따라서 상담자는 내담자 자신에게 있는 자아실현의 지향성을 촉진시켜 주는 역할을 하는 것이다. 이러한 인간중심 상담이론은 하나의 인간관을 전제하고 있으며, 그 인간관에 관련된 몇 가지 철학적 함의를 가지고 있다. 첫째로, 실존적 자아로서의 개인을 중요시하는 관점이다. 개인의 주관성과 자유를 중요시한다는 뜻이다. 둘째로, 과학으로서의 심리학이 인간주의적으로 발전해야 한다는 관점이다. 인간의 주관성과 자유롤 인정하면서 객관적 탐구를 할 수 있어야 한다고 본다. 셋째, 인간의 사회화와 사회의 인간화에 관한 관점이다. 인간중심 상담에 의한 자아실현이 가능하게 하는 이상적 인간과 사회에 관한 것이다. 이와 같은 철학적 함의를 분석하고 전개시켜 봄으로써 인간중심 상담이론의 의의와 그것이 갖는 한계성 그리고 가능성을 더 정확하게 이해하고자 하는 것이 본 연구의 과제이다.

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Abstract

The person-centered theory of counseling by Carl Rogers aims to realize the fully funtioning person both in the client and the counselor. This objective in counseling is to be achieved by activating the self-actualizing direction inherent in each person as an organism. The counselor's role, then, is to facilitate the client for her own self-actualization. The person-centered approach viewed as such has some philosophical implications. First, it implies an existentialist view of man with its emphasis on his subjectivity and freedom. Second, it implies a humanist psychology that accepts the free and autonomous human subject for an objective scientific investigation. Third, it implies a social man and a humanistic society, which is an ideal to be pursued through the practice of person-centered counseling in the form of encounter groups. An attempt is made here to analyse and develop each of these philosophical implications in order to enhance a more accurate understanding of the person-centered approach as to its significance, limitations, as well as possibilities.

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