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메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구는 다음의 세가지 목적을 가지고 수행되었다. 첫째, 상담 단계와 내담자 언어반응의 체험수준에 따라 달라지는 상담자 개입패턴을 확인하고자 하였다. 상담 단계와 내담자 언어반응의 체험수준은 상담자 개입패턴에 영향을 미치는 과정적 맥락변인이고, 상담자의 개입패턴은 의도와 언식반응양식으로 구성된다. 둘째, 상담자의 개입패턴이 즉시적으로 발생하는 내담자 반응에 미치는 효과를 검토하고자 하였다. 이를 위해 내담자의 주관적 반응과 언어반응의 체험수준이 측정되었다. 셋째, 상담자의 의도나 언어반응양식이 독립적으로 회기 평가에 미치는 영향과 상담자 개입패턴이 회기평가에 미치는 영향을 비교하고자 하였다. 이상의 세가지 목적을 수행하기 위해 10회기 시간-제한상담 8사례의 24회기가 수집되었다. 상담자의 모든 언어반응들은 의도와 반응양식으로 평정되었고, 내담자의 모든 언어반응들은 주관적 반응과 체험수준으로 평정되었다. 이들 평정된 상담 과정 변인들은 계기분석(연계분석)과 여러 통계방법들로 처리되어 다음과 같은 결과들을 얻었다. 첫째, 상담자들은 상담 단계와 직전 내담자의 체험수준에 따라 상이한 개입패턴을 사용하였다. 즉, 상담자는 동일한 개입 의도를 가지고 있더라도 과정적 맥락변인들에 따라 서로 다론 언어반응양식을 사용하여 개입하였다. 둘째, 상담자의 동일한 개입패턴이라도 과정적 맥락에 따라 내담자는 상이한 주관적 반응을 경험하였다 셋째, 직전 내담자의 낮은 체험수준에 후속하는 대부분의 상담자 개입패턴들은 직후 내담자의 체험수준을 상승시켰으나 직전 내담자의 높은 체험수준에 후속하는 대부분의 상담자 개입패턴들은 직후 내담자의 체험수준을 떨어뜨렸다. 그러나 상담자 언어반응양식의 한 종류인 '재언급'이 포함된 개입패턴들은 내담자의 체험수준을 변화시키지 못했다. 넷째, 상담자 개입패턴이 회기평가에 미치는 영향은 상담자 의도나 언어반응양식이 개별적으로 회기평가에 미치는 영향과는 다른 특성을 보여주었다. 이러한 결과들은 상담 실제와 이론적으로는 이미 논의되고 있으나 기존 연구들에서는 드러나지 못했던 상담자-내담자의 교호적 상호작용과 상담자 개입패턴의 효과를 보여준다. 본 연구는 몇가지 제한점들을 가지고 있지만, 기존의 상담 과정연구들의 문제점들을 보완하여 복잡하고 미세한 상담과정을 보다 구체적으로, 보다 실제적으로 기술하였다는 의의를 가지고 있다.
This study was performed by using real counseling cases to show that counseling is a reciprocal interaction process. Specifically this study had three purposes. The first purpose of the present study was to identify the pattern of counselor intervention in conjunction with the contextual process variables. The pattern of counselor intervention comprises counselor intentions and verbal response modes. The contextual process variables include counseling stages and the level of previous client experiencing. The second purpose of the study was to test the effects of these counselor intervention patterns on immediate outcome, that is, client reaction and the levels of experiencing. Finally, the third purpose was to compare the effect of counselor intervention pattern on session outcome with the effect of each of it's components i.e., intention or response mode. To perform this study, 24 sessions of 8 time-Emited counseling cases were analyzed. During audiotape review following each session, the counselors indicated their specific intentions by checking the appropreate items on the Counselor Intention List (Hill & O'Grady, 1985), and the clients also indicated their specific reactions on the Client Reaction System (Hill et al., 1988). Counselor response modes were ratecl on the basis of transcripts of the session by using the Counselor Verbal Response Mode System (Hill, 1978). Client's level of experiencing was rated from an observer perspective by using the Client Experiencing Scale (Klein et al., 1970; Klein, Mathieu-Coughlan, & Kiesler, 1.986). Counselor and client also rated session outcome after each session by using Session Evaluation Questionaire (Stiles & Snow, 1980). Main results are as follows:First., the counselor intervention patterns covaried with the contextual process variables. That is, even if counselors had the same intention, they used the different verbal response mode according to the counseling stage and clienfs previous experiencing level. Second, the client reactions following the same counselor intervention patterns varied according to process contextual variables. For instance, in early stage, the counselor 'assessment-open question' pattern following client low experiencing was followed by client 'therapeutic work' reaction. But in middle stage, the same counselor intervention pattern following client high experiencing was followed by client 'no response' reaction. Third, when clients previous experiencing level was low, client's experiencing level following most counselor intervention patterns was raised. And when clienfs previous experiencing level was high, client s experiencing level following most counselor intervention pattern was lowered. But most ot counselor intervention patterns including restatement' did not lead to the change of client's next experiencing level. Finally, the session outcome was more correlated with the counselor intervention pattern than each of it's components. This study showed empirically that counseling process varied over time, and that the same counselor's interventions had different meaning in different in-session context. It was suggested that fine grained process description of patterns in recurrent change episodes within specific context can enable us to grasp the essential nature of the mechanism leading to change.