본 연구는 사회환경의 변화와 정보기술의 도입에 따른 도서관환경의 변화를 문헌조사를 통하여 조사하였다. 그리고 정보사회에서 필요로 하는 사서직, 정보전문직의 교육과 관련하여 사서들에 대한 설문조사를 통하여 전통적인 도서관에서 디지털 도서관으로 급속히 변화하고 있는 외부환경에 잘 적응할 수 있는 전문직의 양성을 위한 문헌정보학의 교과과정에 대한 진단을 시도하였다.
The scope and the magnitude of change that are occurring in libraries today are exciting and the new developments in information technology challenging. A change in vision as well as activities and operations is required. Librarians need to make full use of information and multimedia technology to support this greatly expanded teaching venture. During the period of the 1st to 5th conference of Korean Society for Information Management produces 199 articles. The articles composed of 25 sub subjects of the knowledge of the library and information science. Some of the interesting sub-subjects were as follows: Information retrieval, Indexing, Classification, Library management, Information service, Cataloging and Digital library. The professional librarians pointed out the essential curricula of the library and informations science education. These are Introduction to Library Science, Organization of Information Resources, Information Retrieval, Multimedia technology, Information System, Library Management, Networks, Data Base, Indexing & thesaurus, Collection development, User Studies, New Media, Online Search.
남태우;정준민. (1995). 정보사회를 대비한 정보전문가 양성을 위한 산학협동 및 교육과정 개발에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 28, 193-245.
한복희. (1998). 학부제하의 문헌정보학 교육과정연구. 문헌정보학, 32(4), 1-29.
Sineath, Timothy. (1992). Information science in the curriculum. Journal of Library Administration, 16(1-2), 55-65.
Davies, Robert. (1996). The information professional in Europe: Perceptions and realities. Aslib Proceedings, 48(9(September)), 215-220.
Kinnell, Margaret. (1996). Management development for information professionals. Aslib Proceedings, 48(9(September)), 209-214.
Witting, Glenn. (1992). Making use of goals and objectives for internalprogram evaluation. J. of Education for Library & Information Science, 33(2(Spring)), 129-140.
한국도서관협회. .
엄영애. (1998). 도서관계의 경향과 사서직 교육의 변화. 도서관학논집, 29, 141-169.
이제환. (1998). 전환기 한국 문헌정보학의 새로운 패러다임 모색. 문헌정보학회지, 28, 1-40.
Cochrance, Peter. (1995). IT-a glimpse for the future. Aslib Proceedings, 47(10(October)), 221-228.
한상완. (1995). 세계화, 정보화를 위한 미래지향적인 도서관상 조명. 도서관문화, 36(3), 5-6.
Jeng, Ling, Hwey. (1993). From cataloging to organization of information:a paradigm for the core curriculum. J. of Education fo Library & Information Science, 34(2(Spring)), 113-126.
Hyams, Elspeth. (1996). Professional futures-why the prospects are so rosy. Aslib Proceedings, 48(9(September)), 204-208.
한복희. (1984). 도서관 및 정보전문직 교육 방향에 관한 연구:교과과정 분석을 통하여. 도서관학, 11, 43-75.
Vickery Brian;Alina Vickery. .
김순원. (1994). 문헌정보학교수의 질적요건 및 평가요소에 관한 소고. 도서관, 49(1), 45-62.
권기원. (1978). 한국의 도서관학 교육제도에 대한 고찰-전문학교에서 대학원까지의 교과과정을 중심으로. 도서관학, 5, 104-124.
김정근;이수상. (1997). 현단계 한국문헌정보학의 발전전략. 한국문헌정보학회지, 31(1), 125-151.
홍현진. (1991). 정보전문직 구조적인 변화와 정보학 교육의 개선방안에 관한 연구. 國會圖書館報, 28(2·3), 3-20;18-35.
이승원. (1995). 정보기술의 도서관응용에 관한 고찰. 숭의논총, 19.
Bunge, Charles. (1992). The philosophies and objectives of graduate programs in library and information studies. Journal of Library Administration, 16(1-2), 13-18.
최성진. 한국문헌정보학에 대해서.
Jespersen, Sherry. (1993). The education and training of information and library staff in the UK. Aslib Proceedings, 45(2(February)), 47-51.
권관용. .
이수상. .
정진식. (1991). 문헌정보학과 교과과정분석과 모형개발. 국회도서관보, 28(6), 3-63.
이종수. .
김성수. (1998). 학부제 관련 문헌정보학 교육목적 및 교과과정 연구. 도서관학 논집, 28, 355-382.
김남진. 관리능력향상을 위한 사서의 자기계발.
최성진;윤병태;구본영. (1985). 한국적 도서관학 교육과정 연구. 도서관학, 12, 269-327.
김명옥. (1997). 문헌정보학의 교육방향에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 31(2), 121-138.
한상완. (1998). 디지털 시대의 도서관 환경 변화와 그 대응 연구. 한국문헌정보학회지, 32(2), 97-120.
김용원. (1992). 圖書館學敎育の 現狀と 發展. Library and Information Science, 30, 115-131.
한국도서관학회·한국도서관협회. (1979). 도서관학 교과과정 개혁을 위한 세미나 진행기록. 도서관학, 6, 3-36.
Creth, Sheila. (1995). A changing profession: central roles for academic librarians. Advances in Librarianship, 19, 85-98.
구본영. (1996). 한국문헌정보학의 학부제 도입에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 30(2), 3-50.