바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

연구방법론 과목의 교육내용 및 현황분석

Research Methods and Library & Information Science Education

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2002, v.33 no.2, pp.259-276
박소연 (계명대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

한 학문분야의 연구의 질을 향상시키고, 연구를 수행하거나 비판할 수 있는 연구의 저변을 확대하기 위해서는 연구방법론의 견실한 교육이 매우 중요하다고 할 수 있다. 본 연구는 국내 문헌정보학 석사과정에서의 연구방법론 교육의 현황과 특성을 분석하고, 연구방법론 교육의 질적 향상을 위한 방안을 제시하고자 한다. 이를 위해 본 연구는 문헌정보학 석사과정이 개설된 국내 22개 문헌정보학과 및 도서관학과를 대상으로 연구방법론 교육의 개설현황, 특성과 동향을 분석하고, 미국 문헌정보학 석사과정 교육과정과 비교하여 향후 연구방법론 교육에 대한 방안을 제시하고자 하였다.

keywords
research methods, graduate curriculum, library and information science education, quantitative research methods, qualitative research methods, 교육과정, 연구방법론, 계량적 연구방법, 질적 연구방법, research methods, graduate curriculum, library and information science education, quantitative research methods, qualitative research methods

Abstract

Research methods is an integral component of a field and plays a crucial role for the development of a field. Three areas are explored to assess research methods in Korean library and information science (LIS) graduate programs: (1) comparison of research methods' courses across Korean LIS graduate programs; (2) content analysis of the trend of research methods education; (3) comparison of research methods' courses between the U.S. and Korean library and information science graduate programs.

keywords
research methods, graduate curriculum, library and information science education, quantitative research methods, qualitative research methods, 교육과정, 연구방법론, 계량적 연구방법, 질적 연구방법, research methods, graduate curriculum, library and information science education, quantitative research methods, qualitative research methods

한국도서관·정보학회지