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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

대학도서관 이용자의 불평의도와 그 선행요인에 관한 연구

Complaining Intentions and Its Antecedents of Academic Library Users

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2002, v.33 no.4, pp.0-0
오동근 (계명대학교)

초록

이 연구에서는 대구경북지역의 대학도서관이용자 582명을 대상으로, 불만족의 강도와 무료이용지각, 불평에 대한 태도, 불평비용, 불평의 성공가능성, 서비스의 중요성, 외적귀인, 충성도 등의 불평행동의 선행요인이 이용중단의도, 직접 및 간접항의의도, 부정적 구전의도, 제3자를 통한 불평의도 등의 각 불평의도의 유형에 미치는 영향을 실증적으로 분석하였다.

keywords
Academic Library Users, Consumer Complaining Intentions, Library and Information Center Management - Marketing, User Study, 대학도서관, 무료이용지각, 부정적 구전의도, 불만족의 강도, 불평의도, 이용중단의도, 제3자를 통한 불평의도, 항의의도, Academic Library Users, Consumer Complaining Intentions, Library and Information Center Management - Marketing, User Study

Abstract

This study is to investigate extensively the complaint responses of the academic library users, with a special regard to those in Daegu Metropolitan City and in Kyungpook Province. It selects and analyzes empirically some of the antecedents of the complaining intentions including perceived severity of dissatisfaction, perception of free use, attitude toward complaining, cost of the complaining, likelihood of success, product/service importance, external attributions and loyalty; and complaint intentions including exit intention, voice(redress seeking) intention, negative word-of-mouth intention and third party complaints intention, of the academic library users, based on the theoretical backgrounds. Final data through questionnaires are obtained from 582 unsatisfied academic library users in 5 universities in those areas, 542 of them analysed with SPSS 11.0 for Windows.

keywords
Academic Library Users, Consumer Complaining Intentions, Library and Information Center Management - Marketing, User Study, 대학도서관, 무료이용지각, 부정적 구전의도, 불만족의 강도, 불평의도, 이용중단의도, 제3자를 통한 불평의도, 항의의도, Academic Library Users, Consumer Complaining Intentions, Library and Information Center Management - Marketing, User Study

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