The students were instructed to prepare the materials for the reading discussion as they read books by the analytical reading, in order to make them know the efficient method of the reading dscussion as activity of after reading. As the results, They understood the plot and substance of the book, comprehend the whole subject and selected the subject of the discussion better after they read books by the analytical reading than after they didn't. But it's not satisfactory to communicate their own ideas mutually during the reading discussion as before.
(1999.) 독서클럽 활동양상 연구, 한국교육대학교 대학원
(1995) 우리소설 토론해봅시다, 새날
(2003,12) 독서자료 분석제공이 독서활동에 미치는 영향 : 독서캠프 프로그램의 독서 후 독서활동을 중심으로,
(2000.) TV 토론의 이해, 커뮤니케이션북스
(2003.) 성공하는 사람들의 토론의 법칙, 가림출판사
(2003.) 당신도 토론의 달인이 될 수 있다, 느낌이있는나무
(2003.) 토론의 기술, 21세기북스
(2004.) 토의 토론 회의 방법론, 선학사
(2000.) 토론과 설득을 위한 우리들의 논리, 철학과현실사
(2002.) 독서와 토론, 역락
(2000.) 응용윤리학 (토론수업을 위한) , 철학과현실사
(2003) 토론의 법칙(쇼펜하우어의), 원앤원북스
(2003) 꼴통들과 뚜껑 안 열리고 토론하는 법, 뿌리와이파리
http://rrrcamp.org,