바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

A Study of the Public Library Evaluation Index for Customer Satisfaction

Journal of Korean Library and Information Science Society / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2004, v.35 no.3, pp.321-339

Abstract

The basis of public libraries as a service organization dependes on the customer's needs and expectation. Recently, public libraries have faced an existence crisis attacked from the development of Internet and the various cultural programs of other organizations. Thus, public libraries required continuos effort in order to get the existence necessity from community and customers. This paper investigates and compares with the Public Service Charter provided a customer oriented public service, public library evaluation indexes by the Ministry of Culture & Tourism and Gyeonggi Province, and a public satisfaction survey by Seoul Metropolitan. Thus this paper can provide the basis materials for future public library evaluation.

keywords
library service, public library, public library evaluation, evaluation index, Public Service Charter, 도서관서비스, 공공도서관, 공공도서관평가, 평가지표, 행정서비스헌장제- 321 -, library service, public library, public library evaluation, evaluation index, Public Service Charter

Reference

1.

(2002) 도서관 이야기 : 신임 도서관장의 도서관 만들기 경험담, 한울

2.

(2003) 제6회 전국문화기반시설 관리책임자대회 자료집, 문화관광부

3.

(2002,8) 행정서비스헌장제의 효과성에 대한 인지도 평가 : 대구광역시를 중심으로,

4.

(2000.9) 矯正行政民願 서비스 改善 方案 :民願葛藤 事例分析을 중심으로,

5.

(2001.6) 대학도서관서비스에 대한 고객만족도 분석,

6.

(2000.12) 行政서비스憲章制度에 關한 硏究,

7.

(1998.9) 도서관의 이용자중심 서비스 질 평가와 측정에 관한 이론적 고찰,

8.

(2002.12) 공공도서관의 고객만족도 조사 결과에 대한 비판적 분석: 서울시 당국의 시민만족도 조사를 중심으로,

9.

(2002.10) 우리의 공공도서관과 경영환경의 변화 : 고객만족을 위한 경영을 중심으로,

10.

(2001.) 공공도서관 서비스 질의 고객평가에 관한 연구, 성균관대학교 대학원 문헌정보학과

11.

(2000.4) 도서관서비스에 대한 성과측정 : 경영적인 지방자치단체의 운용을 위한 성과측정 벤치마크/미국의 사례,

12.

(2000,4) 고객만족을 위한 행정서비스헌장의 개선과제,

13.

(2003.) 2003년판 한국도서관기준, 한국도서관협회

14.

(2001.) 도서관 서비스 품질 관리론, 한국도서관협회

15.

(2002) 공공도서관 서비스 개발을 위한 IFLA/UNESCO 가이드라인, 한국도서관협회

Journal of Korean Library and Information Science Society