바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

대학도서관의 온라인 튜터리얼 분석과 개선방향

The Analysis and Direction for Improvement of University Library Online Tutorial

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2006, v.37 no.1, pp.169-192
윤희윤 (대구대학교)
김신영 (숭의여자대학)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 Y세대 대학생의 정보활용능력 교육을 위하여 이들의 세대적 특성을 이해하고, 관련기준과 교육모형의 비교분석을 통하여 국내 대학도서관의 온라인 튜터리얼 개발과 교육에 있어 개선해야 할 사항을 제시하는데 목적이 있다. 구체적으로 정착단계에 있는 미국의 온라인 튜터리얼과 일본의 교육내용을 국내의 그것과 비교분석하고 재구성하여 국내 대학도서관의 Y세대를 위한 온라인 튜터리얼 교수-학습에 필수적인 콘텐츠를 제안하고 개선방안을 제시하였다.

keywords
Information Literacy, Online Tutorial, Academic Library, Library User Education, 정보활용능력, 정보리터러시, 온라인 튜터리얼, 대학도서관, 도서관 이용교육, Information Literacy, Online Tutorial, Academic Library, Library User Education

Abstract

This study is aimed to suggest the core elements of instruction and development program through understanding the generation Y's characteristics and examining the standards and education models for information literacy. Concretely, this paper is comparatively analyze and customize the successful online information literacy tutorial models adopted by university libraries in U.S.A, Japan, and Korea. As a result of research, the outline of the needed procedure and required contents for the improvement of the online tutorial in the university of our country are suggested.

keywords
Information Literacy, Online Tutorial, Academic Library, Library User Education, 정보활용능력, 정보리터러시, 온라인 튜터리얼, 대학도서관, 도서관 이용교육, Information Literacy, Online Tutorial, Academic Library, Library User Education

참고문헌

1.

E. Chester, (2002) Employing Generation Why?(When Generation Collide), Lakewood, CO : Tucker House Books(2002),New York : Harper Business, 2002

2.

Sullivan,P, (2004) Development Freshmen-Level Tutorials to Promote Information Literacy,” In: I.F. Rockman and associates (Eds), Integrating Information Literacy into the Higher Education Curriculum: Practical Models for Transformation, San Francisco : Jossey-Bass

3.

Building a Readership Vision: Eleven Strategic Challenges for Higher Education,” EDUCAUSE Review,

4.

Diana Oblinger, Boomers, Gen-Xers, and Millennials: Understanding the New Students,” EDUCAUSE Review,

5.

Grassian,E.S, (2001) Information Literacy Instruction: Theory and Practice, New York: Neal- Schuman

6.

Evans,H.R, (1914) Library Instruction in Universities, Colleges and Normal Schools, Washington D.C.: Government Printing Office

7.

Zurkowski,P, The Information Service Environment Relationships and Priorities, Washington D.C. : National Commission on Libraries and Information Science

8.

Association of College and Research Libraries, (2000) Information Literacy Competency Standards for Higher Education, Chicago : ACRL

9.

이창수 ; 김신영, (2003) 정보이용능력 교육 프로그램 개발을 위한 대학 구성원간 협력방안 연구, 한국정보관리학회지

10.

Smith,S.S, (2001) Web-based Instruction: A Guide for Libraries, Chicago: American Library Association

11.

Sonntag,G, (1999) Using Technology in a First Year Experience Course, College & Undergraduate Libraries

12.

TILT,

13.

http://www.ala.org/ala/acrlbucket/is/isawards/innovationinstruction.htm,

14.

INTERNET NAVIGATOR ,

15.

SKIL,

16.

日本図書館協會, (2001) 図書館利用敎育委員,

17.

長谷川豊祐, (2003) 情報リテラシー と大學図書館, 現代の図書館

18.

http://www.kantei.go.jp/jp/singi/it2/kettei/050224/pac.pdf,

19.

GACoS Home page,

20.

ネットでアカデミック on Web Home page,Online Tutorial Home page,

21.

日本女子大學図書館 ガイダンス e-learning Home page,

22.

九州大学図書館 情報リテラシー学習支援 Home page,

23.

WebCT Home page,

24.

한국교육학술정보원, (2002) 일반국민 ICT 활용능력 기준의 표준화 및 교육과정 상세화 연구, 서울 : 한국교육학술정보원

25.

숙명여자대학도서관 도서관 정보이용 교육: Cyber 강좌 Home page,

26.

연세대학도서관 Home page,

27.

Boff.C, (2002) The Library and First-year Experience Courses: a nationwide study, Reference Services Review

28.

Jane Keefer, (1993) The Hungry Rats Syndrome: Library Anxiety, Information Literacy and the Academic Reference Process, Reference Quarterly

29.

Claire Hill, Developing Information Literacy Skills in First Year Engineering Students, Paper presented at the 11th Annual Conference and Convention; Australasian Association for Engineering

30.

Education,

31.

ANZIIL Home page,

32.

SCONUL Home page,

33.

최상희 ; 박명규, (2005) 정보활용 교양교육에 대한 수강생의 수용 양태에 관한 연구, 한국문헌정보학회지

34.

Dewald,N, (1999) Transporting Good Library Instruction Practice into the Web Environment: An Analysis of Online Tutorials, Journal of Academic Librarianship

35.

최은주 ; 박남진, (2005) 대학생의 정보활용능력에 미치는 영향요인에 관한 연구, 정보관리연구

한국도서관·정보학회지