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학교도서관 정책평가에 관한 연구

A Study on the Evaluation of School Library Policy

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2006, v.37 no.2, pp.97-126
이재원 (교육인적자원부)
조현양 (경기대학교)
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초록

지식정보화사회의 도래와 제7차 교육과정 시행에 따른 사회교육의 패러다임 변화에 따라 국민들은 학교도서관에 다양한 역할을 요구하고 있다. 이에 학교도서관 정책과정을 교육정책 평가모형에 근거하여 정책의제설정, 정책결정, 정책집행 과정으로 구분하여 문헌정보학의 시각이 아닌 정책학행정학의 시각으로 분석하는 틀을 개발하고, 이 틀을 이용하여 학교도서관 정책을 과정별로 평가하였다. 이 평가를 토대로 반세기만에 나온 학교도서관 정책과정의 문제점을 분석하여 보다 나은 정책개선 방향을 제시하였다.

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Abstract

According to the 7th education curriculum and advent of information society, people expect the school library to do various things. Based on an evaluation model of education policy, the policy process of the school library was divided into an agenda setting, policy making and policy implementation. Then I developed a method of evaluation from an administrative and political point of view. Using this, I analyzed problems with school library policy and I categorized them. I suggested better solutions for improving the school library policy.

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