In this study we analyzed contents in terms of contents, menu, and labeling system to support the functions of children's library websites as an access tool to its contents. As a result, the main menu structure consisted of 15 categories that are commonly provided by 31 existing children's websites. Second, first-level categories consisted of total 57 categories under 15 main menu categories. The results showed that the contents in children's website design should consider the goals and function of children's library. Also the study implied that the contents provided by the site should use consistent and standardized menu structure and labels.
강영아, (2000) 공공도서관 어린이 독서교육의 현단계와 발전전략, 부산대학교 대학원.
김경일, (1981) 도서관과 어린이독서,
김준한, (2001) 레이블링 시스템과 검색시스템 설계 & 사이트 설계도 제작,
사공철 등편, (1996) 문헌정보학용어사전, 한국도서관협회
신현정, (2003) 어린이전용도서관의 계획에 관한 연구 - 어린이대상의 도서관유형파악과 사례분석을 중심으로,
이승민 ; 김혜경, (2004) 국내 대학 웹사이트의 정보구조 분석에 관한 연구,
이영주, (2004) 어린이도서관의 현황과 발전방안, 부산대학교 대학원
전창호, (2003) 지역사회를 위한 대학도서관의 어린이서비스: 부산여자대학 어린이도서관 사례를 중심으로,
조찬식, (2001) 서울시 공공도서관의 웹페이지 콘텐츠 분석,
최흥식, (2002) 국내 대학도서관 웹사이트 메뉴구조와 용어 분석,
한국교육개발원 편, (2005) 교육통계연보, 교육인적자원부, 한국교육개발원.
한국도서관협회 편, (2005) 한국도서관연감, 한국도서관협회
한국 HCI 연구회 웹사이트 [cited 2006.11.09],
http://www.hci.or.kr/research/ia/labelingsystem.html,
Rosenfeld, Louis, (2003) 효율적인 웹사이트 구축을 위한 인포메이션 아키텍처, 한빛미디어
Cooper,E. A. , (1997) Applying the Fundamentals of Librarianship to Technology: Designing and Maintaining Your Librarian's Website,
Toms, E. G. , (2000) Information Interaction: providing a framework for information architecture,
Van Brakel A, (1995) Some Guidelines for Creating World Wide Web Hompage Files,