This research tries to find out the effect bibliotherapy has upon the stress of college students in the process of self-formation. Actually, bibliotherapy was carried out in the Library of S College for eight weeks and the stress college students undergo in the process of self-formation having been studied closely, a paired t-test has been carried out in order to compare the difference between the stress levels of the students after bibliotherapy and those before the therapy. The result shows that bibliotherapy had been notably effective in decreasing the students' stress in the process of self-formation. Therefore, it is suggested that college libraries need to inform their students of bibliotherapy and to develop various programs to promote it.
강승규, (2002) 나다움, 어떻게 찾을까!, 서울 : 학지사
김남선, (2001) 자기성장 집단상담 모형과 프로그램 , 서울 : 중앙적성출판사
배정이, (2004.3) 독서요법이 성인의 우울에 미치는 효과,
송광택, (2003) 독서를 통한 성숙과 영적치료 ,
송소원, (1999.12) 대학생의 자아존중감과 스트레스 지각수준, 스트레스 대처양식의 관계연구, 상명대학교 학생생활연구소
죠셉 골드, (2003) 독서치료 : 남의 이야기에 비친 나의 모습,
박현숙, (2002) 간호대학생의 자아존중감, 자기효능감, 대응방법 및 학업취업 스트레스에 관한 연구,
신주영, (2004) 독서치료와도서관의 역할, 서울 : 한울아카데미
이영식, (2006) 독서치료 어떻게 할 것인가, 서울 : 학지사
이은희, (2004) 대학생들이 경험하는 생활스트레스와 우울: 공변량 구조모형을 통한 대처방식의 조절효과 검증,
이희정, (2001.9) 독서요법이 대학생의 자아정체감 정립에 미치는 효과,
전겸구, (2000) 개정판 대학생용 생활 스트레스 척도 개발 연구,
정해은, (1992) 오산대학생의 취업스트레스에 관한 연구, 한국심리학회
정해은, (2000) 오산대학생의 취업스트레스에 관한 연구 , 오산대학 학생생활연구소
최미경, (2003.6) 대학생의 자각증상과 우울 및 스트레스 대처행동의 관계,
최외선오미나, 대학생의 우울과 스트레스에 관한 연구,
장휘숙 ; 한건환 ; 안권순, (2004) 청소년들의 스트레스 경험, 대처방식 및 문제 행동에서 자기존중감의 역할,
한금선, (2005.6) 대학생의 자기효능감, 건강증진 행위와 스트레스 증상과의 상관관계,
(2003) 독서를 통한 영적 훈련,