이 논문은 학교도서관의 체제 강화를 위한 마케팅 전략을 탐색하였다. 마케팅 환경 분석 전략에 따라 학교도서관 마케팅 환경을 외부 거시환경, 외부 미시환경, 내부 조직환경, 내부 운영환경으로 나누어 설명하였고 고객 세분화 전략에 다라 학교도서관의 목표 고객을 학교 경영자, 교사, 학생, 학부모와 지역사회로 나누어 각각의 성격과 마케팅 전략을 제시하였다. 그리고 학교도서관 마케팅을 위한 커뮤니케이션 전략으로 커뮤니케이션의 지향과 성격에 따라 관리적 커뮤니케이션, 행동적 커뮤니케이션, 협력적 커뮤니케이션, 사회적 커뮤니케이션으로 나누어 논의하였다.
The purpose of this paper is to discuss marketing strategies for school library. The writer divided marketing environment of school library into macro-external environment, micro-external environment, substantial environment, and operational environment. And analyzed characteristics of four target audiences -school administrator, teachers, students, and parents and local society- for school library marketing and suggested approach strategies to each target audiences. Four communication strategies of school library media specialist for effective marketing are discussed; administrative communication, behavioral communication, cooperative communication, and social communication.