바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

학교도서관 서비스 체제 강화를 위한 마케팅 전략의 적용

A Study on Marketing Strategies for School Library

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2007, v.38 no.2, pp.373-397
https://doi.org/10.16981/kliss.38.2.200706.373
김종성 (계명대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 논문은 학교도서관의 체제 강화를 위한 마케팅 전략을 탐색하였다. 마케팅 환경 분석 전략에 따라 학교도서관 마케팅 환경을 외부 거시환경, 외부 미시환경, 내부 조직환경, 내부 운영환경으로 나누어 설명하였고 고객 세분화 전략에 다라 학교도서관의 목표 고객을 학교 경영자, 교사, 학생, 학부모와 지역사회로 나누어 각각의 성격과 마케팅 전략을 제시하였다. 그리고 학교도서관 마케팅을 위한 커뮤니케이션 전략으로 커뮤니케이션의 지향과 성격에 따라 관리적 커뮤니케이션, 행동적 커뮤니케이션, 협력적 커뮤니케이션, 사회적 커뮤니케이션으로 나누어 논의하였다.

keywords
School Library Marketing, School Library Media Center, School Library Marketing, School Library Media Center, 학교도서관 마케팅, 학교도서관

Abstract

The purpose of this paper is to discuss marketing strategies for school library. The writer divided marketing environment of school library into macro-external environment, micro-external environment, substantial environment, and operational environment. And analyzed characteristics of four target audiences -school administrator, teachers, students, and parents and local society- for school library marketing and suggested approach strategies to each target audiences. Four communication strategies of school library media specialist for effective marketing are discussed; administrative communication, behavioral communication, cooperative communication, and social communication.

keywords
School Library Marketing, School Library Media Center, School Library Marketing, School Library Media Center, 학교도서관 마케팅, 학교도서관

한국도서관·정보학회지