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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

시장세분화 기반의 기록정보서비스에 관한 고찰

Archival Reference Services Based on Market Segmentation

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2007, v.38 no.3, pp.277-296
https://doi.org/10.16981/kliss.38.3.200709.277
정경희 (한성대학교)

초록

본 연구는 기록관의 정보서비스에 마케팅 전략이 도입될 필요가 있다는 것을 제언하기 위한 것이다. 특히 현대의 기업 마케팅 전략으로 사용되고 있는 표적 마케팅은 고객만족을 위한 시장세분화를 기반으로 이루어지는데, 기록관이 이용자 요구에 부합하는 서비스를 계획하고 개발하여, 이용자 집단에 촉진시키기 위하여 표적 마케팅의 시장세분화 전략이 도입될 필요가 있다. 본 연구는 기록관이 이용자를 세분하기 위하여 인구통계적 변수와 지리적 변수, 심리적 변수 및 이용변수(이용목적, 조사의도, 질문유형, 지식수준, 관심주제, 이용빈도)를 활용하고, 이들 변수를 활용한 세분화를 위하여 기록이용자에 대한 데이터를 적극적으로 수집할 필요가 있음을 제언하였다.

keywords
Archival Reference Services, Target Marketing, Market Segmentation, Segmentation Variables, Archival Reference Services, Target Marketing, Market Segmentation, Segmentation Variables, 기록정보서비스, 시장세분화, 표적마케팅, 세분화 변수

Abstract

This study aims to propose that archives introduce marketing strategies for their archival reference services. Target marketing which is based on market segmentation for customer satisfaction is popular among enterprises in these days. Market segmentation strategy of target marketing need to be used for user centered archival reference services in archives. This study proposed that demographic, geographic, psychographics, and use variables can be used for archival user segmentation. And for the user segmentation, archives should collect data of use and users systematically.

keywords
Archival Reference Services, Target Marketing, Market Segmentation, Segmentation Variables, Archival Reference Services, Target Marketing, Market Segmentation, Segmentation Variables, 기록정보서비스, 시장세분화, 표적마케팅, 세분화 변수

한국도서관·정보학회지