이 연구는 한국 전통음악 녹음자료의 통일표제 기술원칙에 관한 모형안을 제시한 것이다. 주요부분을 중심으로 그 결과를 요악하여 보면 다음과 같다. 비악곡형식의 경우에는 구국악의 아악은 속명을, 민속악은 일반화된 표제를, 신국악은 작곡자가 최초로 표현한 원표제를 통일표제로 하여 각괄호 속에 기입하되 식별적 요소를 제외하고는 연주수단 등을 생략한다. 그러나 기악곡의 악곡형식의 경우에는 악곡형식, 연주수단, 축차번호, 작품번호, 조, 기타 한정어구나 설명구의 순으로 통일표제를 구성하여 각괄호 속에 기술한다. 그리고 구국악의 성악곡 중 합창곡의 연주수단은 남성, 여성, 혼성합창으로만, 독창곡은 남성, 여성독창으로만 기술하고, 신국악은 양악의 형식을 따른다. 이 밖에 상이한 작품이 동일한 통일표제를 가질 경우는 연주수단, 축차번호, 조, 한정어구나 설명구, 발행사명, 발행년 등을 부가하여 구별하도록 한다.
This study is to present a draft for the formulation of uniform title for sound recordings of the Korean traditional music. The draft as the results of this study is summarized as follows: In a musical work of a type of non-composition, the popular name is put into square brackets as a uniform title of court music and folk music in the old Korean traditional music, and the composer's original title is put into square brackets as a uniform title of the new Korean traditional music, but the medium of performance and others are omitted except an identifying element. However, for the formulation of uniform title of a type of composition in an instrumental music, the descriptive form consisted of the order of ‘name of one type of composition, medium of performance, serial number, opus number, key, and a descriptive word or phrase' is put into square brackets as a uniform title and the identifying elements. And in the vocal music of the old Korean traditional music, the following medium of performance is used: in vocal choruses, a type of voices; in solo voices, a type of solo voice by sex, but one of the new Korean traditional music follows the descriptive form of the western classical music.