This research has been done to evaluate a curricular model for the information literacy course and verify its effectiveness in a regular class. The pretest and the post-test which comprised the same 47 questions were executed to 135 students in an information literacy-related course. On the basis of the results, some general conclusions and suggestions for improving the quality of information literacy course were made.
(2002) 정보이용능력 교육 프로그램의 비교연구,
(2004.12) 대학생을 위한 정보문해 교수-학습 모형개발 연구,
(2006.6) 도서관의 학술정보 이용교육방법이 피교육자의 학술정보 서비스 이용법에 대한 인지도에 미치는 영향,
(2005) 대학생의 정보리터러시에 영향을 미치는 요인 분석,
(2004.6) 대학도서관 이용자교육이 이용자의 학술정보이용능력 향상에 미치는 영향,
(2005) 정보활용능력을 위한 온라인 튜토리얼 모형에 관한 연구,
(2005.12) 대학생의 정보활용능력 평가모형 개발에 관한 연구,
(2006.3) 정보활용능력 교육의 효용성에 관한 실험적 연구,
(2003.3) 정보이용능력 교육프로그램 개발을 위한 대학구성원간 협력방안 연구,
(2005.6) 도서관 정보이용교육: cyber강좌 개발과 실제 운영,
(2004.3) 델파이 조사를 이용한 정보활용능력 교육 항목개발 연구,
(2005.6) 우리나라 대학생들의 정보활용능력 인식도에 관한 연구,
(2001) 대학에서의 정보소양교육이 정보문제해결과정에 미치는 영향에 관한 연구,
(2002) 대학도서관 이용자교육이 이용자의 정보활용능력에 미치는 영향에 관한 연구,
(2002) The Library and First-Year Experience Courses: A Nationwide Study,
(2002) Assessing Information Literacy Skills in the California State University: a Progress Report,
(1998) User Education in New Zealand Tertiary Libraries:An International Comparison,
(2004) Assessing Instructional Outcomes in Canadian Academic Libraries,
(2004) Distance Teaching: Comparing Two Online Information of Literacy Courses,
(2001) Assessing Information Literacy among Undergraduates: a Discussion of the Literature and the University of California-Berkeley Assessment Experience,
(2004) Assessing the Effects of Library Instruction ,