바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

구성주의 학습기법의 발전방안으로서의 학교도서관에 관한 연구

A Study on the School Library as a Development Device of the Constructivism's Learning Method

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2007, v.38 no.4, pp.341-356
https://doi.org/10.16981/kliss.38.4.200712.341
서진원 (전북대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 논문은 구성주의 학습기법과 학교도서관의 관계를 규명하여 학교도서관이 구성주의 학습기법에서 어떠한 역할을 할 수 있고 나아가서 학교교육에 어떻게 기여 할 수 있는가를 연구하였다. 이러한 결과를 도출하기 위하여 현대 지식정보사회에서의 구성주의와 구성주의 학습기법의 발달과정, 개념, 특성 등을 살펴보았다. 학교도서관에서는 특히 사서교사의 information literacy교육의 개념과 그 중요성을 파악하고 이를 통하여 구성주의 학습기법이 효과적으로 수행 될 수 있음을 주장하였다.

keywords
Constructivism, Constructivism's Learning Method, School Library, Media Specialist, Information Literacy, Constructivism, Constructivism's Learning Method, School Library, Media Specialist, Information Literacy, 구성주의, 구성주의 학습기법, 학교도서관, 사서교사, information literacy

Abstract

I purposed to identify the relationship between the constructivism and the school library in this study. This study was done on the contexts, concepts and characters of constructivism and constructivism's learning method. And also it was done on the role of school library and media specialist, especially on the information literacy education. Finally I suggested it in this study that constructivism's learning method can be completed effectively through the school library and information literacy education.

keywords
Constructivism, Constructivism's Learning Method, School Library, Media Specialist, Information Literacy, Constructivism, Constructivism's Learning Method, School Library, Media Specialist, Information Literacy, 구성주의, 구성주의 학습기법, 학교도서관, 사서교사, information literacy

참고문헌

1.

(2002) 구성주의 교육학, 교육과학사

2.

(1997) 왜 구성주의인가?: 정보화시대와 학습자 중심의 교육환경, 문음사

3.

(2000) 구성주의와 교과교육, 학지사

4.

(2004) 구성주의와 읽기쓰기, 도서출판 박이정

5.

(1998) Information Power: Building Partnerships For Learning,

6.

(2000) Information Literacy Competency Standards for Higher Education,

7.

(1995) How to use problem-based learning in the classroom, VI : ASCD

8.

(1995) The one and the many, NJ : Lawrence Erlbaum Associates Inc.

9.

(1996) Seven goals for the design of constructivist learning environments, NJ: Educational Technology Publications

10.

(1975) Comment on se rappelle et on rsume des histoires,

11.

(1978) Toward a model of text comprehension and production,

12.

(2007) Attaining information literacy: An investigation of the relationship between skill level, self-estimates of skill, and library anxiety,

13.

(2004) Ofcom's strategy and priorities for the promotion of media literacy: consultation document,

14.

(1954) The construction of reality in the child, Basic Books

15.

(2003) The final report of INFORMATION LITERACY MEETING OF EXPERTS, US NCLIS

16.

(1983) Strategies of discourse comprehension, Academic Press

17.

(2007.10.5) http://www.cilip.org.uk/professionalguidance/informationliteracy/definition ,

18.

(2007.10.5) http://www.cilip.org.uk/professionalguidance/informationliteracy/definition/introduction.htm,

한국도서관·정보학회지