바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

고등학교 역사교사의 기록물 이용행태사례 연구

A Case Study on Archival Seeking Behavior of Korean History Teachers in High Schools

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2007, v.38 no.4, pp.377-396
https://doi.org/10.16981/kliss.38.4.200712.377
정경희 (한성대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 국내 고등학교 역사교사의 기록물 이용행태를 파악하기 위한 것이다. 이를 위하여 고등학교 역사교사를 대상으로 3번의 사전인터뷰를 진행하였으며, 2개 지역 역사교사 모임 회원 30명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사는 기록물과 기록관에 대한 인식, 기록물 이용현황, 기록물 탐색경로, 기록물 이용시 장애요인 및 서비스 방안 등 크게 4개 분야에 걸쳐 이루어졌다. 조사결과 설문에 참여한 역사교사들은 주로 학생들의 역사적 이해력이나 자료에 대한 해석 능력을 높이기 위하여 수업에서 기록물을 어느 정도 사용하고 있는 것으로 나타났다. 그러나 수업일정이나 교사의 시간 부족 등은 기록물 이용에 장애가 되는 요인으로 나타났다. 설문참여자들은 향후 수업에서 기록물이 활발히 이용되기 위해서는 기록물을 통합적으로 검색할 수 있는 DB가 구축되어야 하며, 기록물에 대한 해석 등이 부여된 가공된 형태의 자료집 등이 필요하다고 보았다.

keywords
기록정보서비스, 기록관, 기록이용자연구, 역사교사, 역사수업, Archival Reference Service, Archives, Archival User Studies, History Teachers, History Classes, Archival Reference Service, Archives, Archival User Studies, History Teachers, History Classes

Abstract

This study is to investigate archival use behavior of history teachers in high schools. The study conducted 3 times interviews with high school history teachers and carried out a survey on recognition of archives, archival use, archival seeking behavior, and barrier factors for archival use to 30 teachers from the 2 local communities of history teachers. According to the survey, history teachers have used archives for raising the historical understanding by students in their classes. But the tight curriculums of history and the lack of time to search archives were barrier factors for teachers to use archives in their classes. The teachers who participated in this survey suggested that integrated DBs of archives in Korea and source books with commentaries need to promote use of archives in history classes

keywords
기록정보서비스, 기록관, 기록이용자연구, 역사교사, 역사수업, Archival Reference Service, Archives, Archival User Studies, History Teachers, History Classes, Archival Reference Service, Archives, Archival User Studies, History Teachers, History Classes

한국도서관·정보학회지