바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

대학도서관의 웹기반 정보활용교육 모델 개발에 관한 연구

A Study on the Web-based Information Literacy Model Development for University Libraries

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2008, v.39 no.1, pp.195-217
https://doi.org/10.16981/kliss.39.1.200803.195
정재영 (서강대학교)

초록

웹을 활용한 정보활용교육의 제공은 도서관 정보활용교육에 있어 새로운 전환점이 되고 있다. 2005년 이후 국내 대학도서관을 중심으로 도입되고 있는 웹기반 정보활용교육은 내용의 빈약, 동기 및 흥미유발 요인의 부족, 제공방법의 단순성 등 도입초기의 문제점을 보이고 있는 것으로 조사되었다. 따라서, 웹기반 정보활용교육의 효과를 극대화하기 위해서는 교육내용의 경우 도서관 이용 및 검색방법과 함께 정보요구, 재가공, 그리고 정보윤리 등을 포함한 정보활용능력 전반에 관한 내용으로 구성할 필요가 있으며, 제공방법의 경우 이용자의 성향에 대한 이해와 정보기술(Information Technology)을 기반으로 방법의 다양성과 유연성을 확보하고 다양한 매체와의 연계를 추구할 필요가 있는 것으로 분석되었다.

keywords
Web-based Information Literacy, Online Tutorial, Online Course, University Libraries, Library Instruction, Information Literacy, Web-based Information Literacy, Online Tutorial, Online Course, University Libraries, Library Instruction, Information Literacy, 웹기반 정보활용교육, 온라인 교육, 온라인 튜토리얼, 대학도서관, 도서관 이용교육, 정보활용능력

Abstract

Providing web-based information literacy is a new turning point in the library instruction. After 2005 many university libraries are adopted to web-based information literacy. However as a result of research found out that initial problems of introduction to web-based information literacy are shown such as the lack of interest and motivation causing factor, the simplicity of providing method and so on. In order to maximize the effectiveness of web-based information literacy, working out in the way how to use library, how to search, demand of information, information ethics are the factors which should be constructed in the overall content aspect of web-based information literacy. Also, understanding and analysis of the tendency of users through the provision of diversity, flexibility of IT technology is based on a secure, and the need to pursue a variety of media are the factors which should be needed the way how to provide.

keywords
Web-based Information Literacy, Online Tutorial, Online Course, University Libraries, Library Instruction, Information Literacy, Web-based Information Literacy, Online Tutorial, Online Course, University Libraries, Library Instruction, Information Literacy, 웹기반 정보활용교육, 온라인 교육, 온라인 튜토리얼, 대학도서관, 도서관 이용교육, 정보활용능력

참고문헌

1.

강미혜, (1989) 대학도서관 오리엔테이션 프로그램의 교육적 효율성 비교에 관한 실험연구, 도서관학

2.

강혜영, (2007) 대학도서관의 웹기반 정보활용능력 교육 수용요인 분석, 2007년도 한국도서관. 정보학회 동계학술대회 발표 자료집

3.

고영만, (2005) 정보문해론, 한국도서관협회

4.

권선영, (2005) 대학도서관에서의 웹기반 정보소양 교육의 효용성에 관한 연구,

5.

나일주, (1999) 웹기반교육, 교육과학사

6.

박소연, (2003) 미국 대학도서관의 온라인 이용자 교육, 대학도서관 실무자 세미나

7.

박수희 ; 최성우, (2006) 대학생을 위한 웹기반 정보활용교육 프로그램 개발 및 효과분석, 한국문헌정보학회지

8.

윤희윤 ; 김신영, (2006) 대학도서관의 온라인 튜터리얼 분석과 개선방향, 한국도서관·정보학회지

9.

이정연 ; 최은주, (2006) 정보활용능력 교육의 효용성에 관한 실험적 연구, 한국문헌정보학회지

10.

이현실, (2007) 외국인 학생을 위한 대학도서관 정보이용 교육 사례 연구; 교육효과와 요구도 분석을 중심으로, 2007년도 한국도서관.정보학회 동계학술대회 발표 자료집, 2007년도 한국도서관.정보학회 동계학술대회 발표

11.

이화여자대학교 교육공학과, (2002) 21세기 교육방법 및 교육공학, 교육과학사

12.

정재영, (2007) 대학도서관의 Information Commons(정보공유공간) 도입에 관한 연구, 한국도서관.정보학회지

13.

정재영, (2007) 대학도서관의 정보공유공간(Information Commons) 적용모형연구, 한국도서관.정보학회지

14.

최상희 ; 박명규, (2005) 정보활용 교양교육에 대한 수강생의 수용 양태에 관한 연구, 한국문헌정보학회지

15.

홍희경, (2000) 웹을 기반으로 한 대학도서관 이용자 교육 시스템 구축 및 유용성 평가: 초급 이용자를 중심으로,

16.

(2007) 웹기반 정보활용교육 솔루션(http://www.ioneis.com/products/solutions.asp),

17.

ACRL, Information Literacy Competency Standards for Higher Education,

18.

ACRL, Tips for Developing Effective Web-based Library Instruction Section Teaching Methods Committee,

19.

ALA Presidential Committee on Information Literacy Final Report, ALA

20.

Alexander, L. Baldwin, Library Skills Instruction: a Comparison of Students in a Web-based Course versus a Traditional Instruction Course,

21.

 , Arizona State University Fletcher Library,

22.

Boff, C., (2002) The Library and First-year Experience Courses: a nationwide study, Reference Service Review

23.

Cargie Mellon University Libraries,

24.

Churkovich, M., Can an Online Tutorial Pass the Test for Library Instruction?, Australian Academic & Research Libraries

25.

Deward, N., (1999) Transporting Good Library Instruction Practice into the Web Environment: An Analysis of Online Tutorials, Journal of Academic Librarianship

26.

Eisenberg M.B, (1990) Information Problem Solving: the Big Six Skills Approach to Library and Information Skills Instruction, Ablex

27.

Frantz, P., (2002) A Scenario-based Approach to Credit Course Instruction, Reference Services Review

28.

NCREL, enGauge 21st Century Skills: Literacy in the Digital Age,

29.

Oblinger, D., Boomers, Gen-Xers, and Millennials: Understnading the New Students, EDUCAUSE Review

30.

Orme, W. A., (2004) A Study of the Residual Impact of the Texas Information Literacy Tutorial on the Information Seeking Ability of First Year College Students, College & Research Libraries

31.

Orr, D., (2001) Information Literacy and Flexible Delivery: Creating a Conceptual Framework and Model, Journal of Academic Librarianship

32.

Portmann, C. A., (2004) Assessing the Effect of Library Instruction, The Journal of Academic Librarianship

33.

Ratteray, (2002) Information Literacy in Self-Study and Accreditation, Journal of Academic Librarianship

34.

Roldan, M., (2004) Building Context-Based Library Instruction, Journal of Education for Business

35.

Samson, S., (2004) Reading, Writing and Research: Added Value to University First-year Experience Programs, Reference Services Review

36.

Shapiro, Jeremy J., (1996) Information Literacy as a Liberal Art, Educom Review

37.

Stanford University Library Information Literacy Home Page,

38.

Simmons, Beverly A., What Makes Good Web-based Instruction?,

39.

Todd, R., (1995) Integrated Information Skills Instruction: Does It Make a Difference?, School Library Media Quarterly

한국도서관·정보학회지