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도서관마케팅전문사서의 양성방안에 관한 연구

A Study on How to Foster Marketing Librarians

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2008, v.39 no.1, pp.169-194
https://doi.org/10.16981/kliss.39.1.200803.169
노영희 (건국대학교)
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초록

도서관마케팅은 이용자 만족의 극대화를 위해 이용자집단분석 및 요구분석을 하고, 그에 부응하는 도서관 상품 및 서비스를 개발하며, 이를 적극적으로 고객집단에게 알리기 위해 필요하다고 보며, 이러한 업무를 효과적으로 수행하기 위해서는 반드시 훌륭한 도서관마케팅전문사서가 필요하다고 본다. 이에 본 연구에서는 도서관마케팅전문사서에 대한 정의 및 그의 역할, 효과적인 도서관마케팅 전략을 기획하고 개발하기 위해 그들이 갖추어야 할 자질 및 역량, 그리고 이러한 마케팅전문사서를 양성하기 위한 방안까지 구체적으로 제시하고자 하였다.

keywords
Special Librarian, Library Marketing, Marketing Librarian, 전문사서, 마케팅전문사서, 도서관마케팅, Special Librarian, Library Marketing, Marketing Librarian

Abstract

Library marketing is increasingly becoming a crucial part of library management as it allows libraries to analyze its customer base and their needs, develop library products and services customized to such needs, and actively promote those new developments to customers. To realize those steps, we need a competent marketing librarian. This study aims to define the role of marketing librarians and their required capacity to develop and execute effective library marketing strategies, and it also suggests training methods to foster marketing librarians.

keywords
Special Librarian, Library Marketing, Marketing Librarian, 전문사서, 마케팅전문사서, 도서관마케팅, Special Librarian, Library Marketing, Marketing Librarian

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