바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Investigating the Effectiveness of Multimedia Electronic Book for Children’s Reading Education

Journal of Korean Library and Information Science Society / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2008, v.39 no.1, pp.245-264
https://doi.org/10.16981/kliss.39.1.200803.245


Abstract

This study examines the differences in children’s reading comprehension and satisfaction of storybooks according to a type of medium(paper and multimedia e-books). Six different storybooks were used and 85 children participated. Each child read a paper book and an e-book(both are different books). The study results showed that overall, the type of medium did not significantly affect the children’s reading comprehension of all six storybooks: for two storybooks, some comprehension scores of paper books were higher than those of e-books, on the other hand, some comprehension scores of e-books were higher than those of paper books. Satisfaction scores of paper books are a little bit higher that those of e-books, although resulting in no statistically significant difference between two types. In addition, the study suggested that the amount of annual readings is positively related to improving children's composition ability and information acquisition ability. Finally, we proposed how to promote the use of e-books in the school library environments in terms of its usability and management policies.

keywords
Multimedia e-Book, Paper Book, Reading Comprehension, Children, School Libraries, Storybooks, Readability, Usability, Multimedia e-Book, Paper Book, Reading Comprehension, Children, School Libraries, Storybooks, Readability, Usability, 멀티미디어 전자책, 종이책, 학교 도서관, 초등학생, 정보 구성력, 정보 습득력, 상상력, 독서교육

Reference

1.

마샬 맥루헌 , (1999) 미디어의 이해, 서울 : 커뮤니케이션북스

2.

박명진, 서울대 권장도서 100권 <90>미디어의 이해, 동아일보

3.

S. Maynard, (2005) 'Can electronic textbooks help children to learn?', The Electronic Library

4.

김고은, (2007) 매체 유형에 따른 아동의 문학 반응 양상 연구:<우리들의 일그러진 영웅>을 대상으로,

5.

http://www.kepa.or.kr/main/main.jsp,

6.

Jody, M., (1996) Computer conversations: readers and books online, Illinois : National council of Teachers of English

7.

노병성, (2006) 유비쿼터스 책세상, 출판 저널

8.

김고은, (2007) 매체 유형에 따른 아동의 문학 반응 양상 연구: <우리들의 일그러진 영웅>을 대상으로,

9.

Shirley Grimshaw, (2007) 'Electronic books: children’s reading and comprehension', British Journal of Educational Technology

10.

김선학, (2006) e-book 활용 교과관련 독서교육에 대한 초등교사의 인식 연구,

11.

황금숙, (2006) 전자책의 독서 효과에 대한 실험적 연구, 한국비블리아학회지

12.

S. Maynard, op. cit,

13.

전우천 ; 김훈영, (2005) 학습자간 상호작용을 강화한 전자책 설계 모형 개발, 정보교육학회논문지

14.

김진락, (2005) 인터넷 기반의 어린이용 전자책 서비스에 대한 연구:멀티미디어 동화의 인터페이스에 따라 이용률 비교를 중심으로,

15.

장선화, (2004) 전자책 활용에 영향을 미치는 요인 연구,

16.

R. Wilson, (2003) 'The WEB book experiments in electronic textbook design', Journal of Documentation

17.

춘화, (2002) 전자책(eBook)과 종이책의 수용가치 비교,

18.

박현주, (2001) 종이책.전자책의 경험과 활용시간 제한이 유아의 확산적 사고 및 읽기에 미치는 영향, 유아교육연구

19.

한윤옥, (1998) '상상력에 미치는 독서 효과에 관한 실험적 연구: 특히 영상자료와의 비교를 중심으로', 한국비블리아

20.

김선학, (2006) e-book 활용 교과관련 독서교육에 대한 초등교사의 인식 연구,

21.

K. Zibell, (2000) 'Most readability principles apply to Web-site design', ACM Journal of Computer Documentation

22.

장선화, (2004) 전자책 활용에 영향을 미치는 요인 연구,

23.

김선학, (2006) e-book 활용 교과관련 독서교육에 대한 초등교사의 인식 연구,

24.

성대훈, (2004) 디지털 혁명, 전자책, 서울 : 이채

Journal of Korean Library and Information Science Society