바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

A Study on Developing Patterns for Integrated Culture and Arts Education Program in Libraries

Journal of Korean Library and Information Science Society / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2008, v.39 no.3, pp.73-94
https://doi.org/10.16981/kliss.39.3.200809.73

Abstract

The purpose of this research are to develop patterns for integrated culture and arts education program in libraries. In order to conduct the research, I analyzed the status of the culture and arts education programs in domestic and U.S. libraries. The basic aim of the culture and arts education program in libraries is based on a nature of the library. I presented the patterns of a integrated culture and arts education programs (experience-understanding-communication). Also, I presented a various culture and arts education programs in based cultural facilities of a region.

keywords
도서관, 문화예술교육, 통합형 문화예술교육, 통합형 문화예술교육 프로그램, Integrated Culture and Arts Education Program, Culture and Arts Education Program, Public Library, School Library

Reference

1.

문화관광부, (2004) 창의한국-21세기 새로운 문화의 비전, 문화관광부

2.

맹염임 , (2005) 청소년 문화예술활동 활성화 방안 연구, 한국청소년개발원

3.

한국문화관광정책연구원, (2006) 문화향수실태조사, 서울 : 동원

4.

한국도서관협회, (2006) 특집 : 도서관의 블루오션을 찾아서, 도서관문화

5.

심효정 ; 이용훈, (2003) 공공도서관을 활용한 공교육 문화예술교육 프로그램 활성화 방안 모색, 한국도서관정보학회지

6.

이덕주, (2006) 이제 문화예술교육이다 :도서관의 블루오션을 찾아서, 圖書館文化

7.

임학순, (2003) 문화산업 육성을 위한 정부의 역할과 한계, 계간사상

8.

文化藝術振興法, 법률 제8029호, 제2조 제1항,

9.

문화예술교육지원법, 법률 제7774호, 제2조 제1항,

10.

이동연, (2003) 문화예술교육 활성화를 위한 대안모색 : 문화 인프라와 학교교육의 연계를 중심으로, 문화예술교육 활성화 방안" 세미나자료

11.

황금숙, (2007) 방과 후 학교를 위한 통합형 문화예술교육 모형 개발 연구, 한국문화예술교육진흥원

12.

황금숙 , (2007) 도서관 문화프로그램 지원 방안 연구, 문화관광부 도서관정보정책기획단

13.

황금숙, (2006) 어린이?청소년 독서문화 환경조성을 위한 기초연구, 국립어린이청소년도서관

14.

로버트 화이트헤드, (1992) 아동문학교육론, 범우사

15.

최연구, (2006) 문화콘텐츠란 무엇인가, 살림

16.

로버트 루트번스타인, (2007) 생각의 탄생, 에코의서재

17.

중앙일보, (2007) 10.10,

18.

다니엘 페낙, (2004) 소설처럼, 문학과지성사

19.

최윤정, (2001) 그림책:평론집, 비룡소

20.

황금숙, (2007) 전게서, 문화관광부 도서관정보정책기획단

Journal of Korean Library and Information Science Society