바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

사서자격제도의 변화 추이 및 개선 방향에 관한 고찰

Librarian Certification in Korea: History and Future Directions

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2009, v.40 no.1, pp.339-361
https://doi.org/10.16981/kliss.40.1.200903.339
곽동철 (청주대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

우리나라 사서자격제도와 양성 체계는 도서관 주변 환경의 변화와 더불어 도서관법의 제정과 일부 또는 전부 개정 과정을 거치면서 지금에 이르고 있다. 이 연구는 도서관법과 사서직원 등의 자격 제도 및 양성 체계와 관련하여 세부 내용을 조사․분석한 후, 다음과 같이 3가지로 나누어 기술한 것이다. 첫째, 그 변화 추이를 고찰하고, 둘째, 사서자격제도와 시행 효과를 살펴보며, 셋째, 사서자격제도 및 양성 체계상의 문제점을 도출하고, 이에 대한 개략적인 개선 방향을 제시하고 있다.

keywords
Korea Library Law, Educational System for Librarians, Credential System for Librarians, Librarian’s Certificate, Korea Library Law, Educational System for Librarians, Credential System for Librarians, Librarian’s Certificate, 도서관법, 사서양성체계, 시서자격제도, 사서자격

Abstract

Librarian certification and creditable library education in Korea are defined by law(s). The law(s) has continuously been amended or reformed to meet the changes in society as well as library surroundings to date. This research investigates and analyses the evolving traces of librarian certification and creditable library education law(s), and summaries them as following: first, the trend in the changes is reviewed, second, whether the conditions to grant librarian certificates reflected on the laws have influenced the quality or professional capability of the librarians is probed, finally, problems of current librarian certification and creditable library education are elicited, and desirable future directions are suggested.

keywords
Korea Library Law, Educational System for Librarians, Credential System for Librarians, Librarian’s Certificate, Korea Library Law, Educational System for Librarians, Credential System for Librarians, Librarian’s Certificate, 도서관법, 사서양성체계, 시서자격제도, 사서자격

참고문헌

1.

곽동철. “학부제 하에서 문헌정보학전공의 학부구성 및 사서 자격 인정에 관한 고찰.” 한국문헌정보학회지, 제33권, 제4호(1999. 12), pp.157-182.

2.

곽동철. “사서자격 제도의 변화 추이 및 개선 방안.” 한국도서관정보학회 2008 동계학술발표대회 자료집. 대구: 경북대, 2008. 11. 28-29), pp.1-35.

3.

국립중앙도서관. 국립중앙도서관 60년사. 서울 : 국립중앙도서관, 2006.

4.

김세훈. 도서관 전문성 강화 방안: 사서 전문성을 중심으로. 서울 : 한국문화관광정책연구원, 2004.

5.

남태우. “사서직의 전문성과 국가고시제도의 도입에 관한 연구.” 제3회 한국정보관리학회 논문대회 논문집. 1996, pp.115-118.

6.

윤희윤 등. 사서직제 개선방안에 관한 연구. 서울 : 국립중앙도서관, 2004.

7.

이병목. 도서관법규총람. 전2권. 서울 : 구미무역출판부, 2005.

8.

이제환 외 4명. “문헌정보학 교육에 대한 현장 사서의 평가와 요구.” 한국문헌정보학회지, 제39권, 제4호(2005. 12), pp.45-69.

9.

정동렬. “사서자격제도 개선안 연구.” 한국문헌정보학회지, 제41권, 제2호(2007. 6), pp.5-29.

10.

한국도서관협회. 한국도서관협회 60년사. 서울 : 한국도서관협회, 2005.

11.

日本図書館情報学会. “情報専門職の養成に向けた図書館情報学教育体制の再構築に関する総合的研究.” 最終報告書. 2006. <http://wwwsoc.nii.ac.jp/jslis/liper/report06/report.htm>.

12.

郭东哲. “韩国的司书培养体系和资格制度." 图书情报工作, 第52卷, 第6期(2008. 6), pp.22-28.

13.

American Library Association. “ALA-accredited Programs.” <http://www.ala.org/ala/educationcareers/education/accreditedprograms/index.cfm>.

14.

ALA. “Guidelines for Choosing a Master’s Program in Library and Information Studies.” <http://www.ala.org/ala/educationcareers/education/accreditedprograms/guidelinesforchoosing/index.cfm>.

15.

Australian Library and Information Association(ALIA). ALIA Recognition of Courses: Criteria for the Recognition of First-award courses in Library and Information Management at Librarian and Library Technician Level. <http://www.alia.org.au/education/courses/criteria.html>.

16.

Gorman, Michael. “What Ails Library Education?” Journal of Academic Librarianship, Vol.30. No.2 (2004), pp.99-101.

17.

Tammaro, Anna Maria. “A Curriculum for Digital Librarians: A Reflection on the European Debate.” New Library World, Vol.108. No.5/6(2007), pp.229-246.

한국도서관·정보학회지