바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

공공도서관 고객만족도(LCSI) 모형개발 및 측정

Development and Measurement of the Public Library Customer Satisfaction Index(LCSI) Model

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2009, v.40 no.2, pp.267-286
https://doi.org/10.16981/kliss.40.2.200906.267
오동근 (계명대학교)
여지숙 (계명대학교)
최성열 (경북과학대학교)
임영규 (계명대학교)
김광석 (대구경북연구원)

초록

이 연구에서는 공공도서관에 적용할 수 있는 LCSI(Library Customer Satisfaction Index) 모형을 구축하였다. 이를 위해 대구지역 9개 공공도서관의 이용자 4,540명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 이 모형은 독립변인인 서비스품질을 직원의 상호작용, 정보자원 및 프로그램, 물리적 환경 및 시설의 세 가지 상위차원으로 구성하였으며, 전반적 만족도와 불평행동을 각각 매개변인으로, 충성도를 종속변인으로 하였다. 공공도서관 고객만족도 점수는 부문별 서비스품질 만족도 40%, 전반적인 만족도 40%, 충성도 20%를 각 영역별 구성비로 하고 100점을 만점으로 산출하였다.

keywords
Library Customer Satisfaction Index, LCSI, Library Service Quality, Public Library Customer Satisfaction Index, Library Customer Satisfaction Index, LCSI, Library Service Quality, Public Library Customer Satisfaction Index, 도서관고객만족도, LCSI, 도서관서비스품질, 공공도서관고객만족도

Abstract

This study develops the LCSI(Library Customer Satisfaction Index) to measure the customer satisfaction of public libraries from 4,540 public library users in Daegu Metropolitan City area. LCSI consists of three variables; service quality divided into three primary dimensions(interaction of personnel), library resources and programs, physical environment and facilities) as independent variables, overall satisfaction and customer complaints as parameter, and customer loyalty as dependent variable. This model calculates LCSI scores at the ratio of 40% in satisfaction index to three dimensions of library service quality, 40% in overall satisfaction, and 20% in customer loyalty.

keywords
Library Customer Satisfaction Index, LCSI, Library Service Quality, Public Library Customer Satisfaction Index, Library Customer Satisfaction Index, LCSI, Library Service Quality, Public Library Customer Satisfaction Index, 도서관고객만족도, LCSI, 도서관서비스품질, 공공도서관고객만족도

참고문헌

1.

A. Parasuraman, Valarie Zeithaml and Nard Berry, “Refinement and Reassessment of the SERVQUAL Scale," Journal of Retailing, Vol.67(Winter 1991), pp.420-450.

2.

Sylvie Llosa, Jean Louis Chandon and Chiara Orsingher, “An Empirical Study of SERVQUAL's Dimen- sionality," The Service Industries Journal, Vol.18, No.2(1998), pp.16-44.

3.

Christian Gronroos, “A Service Quality Model and its Marketing Implication," European Journal of Marketing, Vol.18, No.4(1984), pp.36-44.

4.

이유재, 이준엽, “서비스 품질의 측정과 기대효과에 대한 재고찰: KS-SQI 모형의 개발과 적용," 마케팅연구, 제16권, 제1호(2001), pp.1-26.

5.

A. Parasuraman, Valerie Zeithaml and Leonard Berry, “A comceptual model service quality and its impli- cations for future research," Journal of Marketing, Vol.49, No.4(Fall 2001), pp.41-50.

6.

Michael Richard and Arthur Allaway, “Service Quality Attributes and Choice Behavior," Journal of Service Marketing, Vol.7, No.1(1993), pp.59-68 ;

7.

Samart Powpaka, “The Role of Outcome Quality as a Determinant of Overall Service Quality in Different Categories of Service Industries: An Empirical Investigation," Journal of Service Marketing, Vol.10, No.2(1996), pp.5-25.

8.

LCSI 모형에 대한 아이디어는 다음 논문에서 제시된 바 있다: 오동근, “공공도서관의 서비스품질이 이용자만족도와 충성도에 미치는 영향,” 한국정보관리학회지, 제22권, 제4호(2005), pp.61-78.

9.

Claes Fornel, Michael d. Johnson, Eugene W. Anderson, Jaesung Cha, and Barbara Everitt Bryant, “The American customer Satisfaction Index: nature, purpose, and findings,” Journal of Marketing, Vol.60(1996 October), p.7.

10.

ACSI Home page, <http://www.theacsi.org/index.php?option=com_content&task=view&id=48&Itemid=41> [cited 2009. 5. 10].

11.

이유재, “고객만족 연구에 관한 종합적 고찰,” 소비자학연구, 제11권, 제2호(2000. 6), p.144.

12.

NCSI 홈페이지. <http://www.ncsi.or.kr/ncsi/ncsi_concept.asp> [인용 2009. 5. 10].

13.

KCSI 홈페이지. <http://consulting.kmac.co.kr/certify/certify_01b_2.asp> [인용 2009. 5. 10].

14.

이학식, 임지훈, “고객만족도 측정: NCSI와 KCSI의 평가와 새로운 지수개발 방안,” 마케팅연구, 제20권, 제3호(2005. 9), pp.142-143.

15.

유성옥, 양연조, “SERVPERF와 KS-SQI의 구조방정식 적합도 비교연구,” 經營論叢, 제26집(2005. 12), pp.126-127.

16.

이유재 교수 홈페이지,<http://www.youjae.com/research/research01.html> [인용 2009. 5. 10].

17.

Colleen Cook and Bruce Thompson, “Reliability and Validity of SERVQUAL Scores Used to Evaluate Perceptions of Library Service Quality,” Journal of Academic Librarianship, Vol.26, No.4(2000), pp.103-112.

18.

Albert Caruana, “Service Loyalty: The Effects of Service Quality and the Mediating Role of Customer Satisfaction," European Journal of Marketing, Vol.36, No.7/8(2002), pp.811-828.

19.

Pratibha Dabholkar, David Shepherd and Dayle Thorpe, “A comprehensive framework for service quality: an investigation of critical conceptual and measurement issues through a longitudinal study," Journal of Retailing, Vol.76, No.2(Summer 2000), pp.139-173.

20.

이유재, 라선아, “서비스품질의 각 차원이 CS미치는 상대적 영향에 대한 연구: 기존고객과 잠재고객의 비교를 중심으로," 마케팅연구, 제18집, 제4호(2003), pp.67-97. ;

21.

Caruana, Albert, “Service Loyalty: The Effects of Service Quality and the Mediating Role of Customer Satisfaction," European Journal of Marketing, Vol.36, No.7/8(2002), pp.811-828. ;

22.

Ambler, Tim, “How Much of Brand Equity is Explainded by Trust," Management Decision, Vol.35, No.4(1997), pp.283-292.

23.

오동근, 임영규, 여지숙, “이용자와 직원이 인식하는 도서관의 서비스품질과 만족도, 충성도: 국립중앙도서관의 사례를 중심으로,” 한국문헌정보학회지, 제40권, 제4호(2006. 12), pp.165-181.

24.

R. L. Day, “Modeling Choices Among Alternative Responses to Dissatisfaction," Advances in Consumer Research, Vol.11(1984), pp.496-499.

25.

오동근, “도서관․정보센터 이용자 불평행동의 선행요인과 유형,” 한국도서관․정보학회지, 제32권, 제1호(2001.3), p.265.

26.

Dong-Geun Oh, “Complaining behavior of Korean Public Library,” Library and information Science Research, Vol.25, No.1(2003), pp.43-62.;

27.

Dong-Geun Oh, “Complaining Behavior of Academic Library Users in South Korea,” The Journal of Academic Librarianship, Vol.30, No.2(2004), pp.136-144.

28.

Claes Fornell and Birger Wernerfelt, “Defective Marketing Strategy by Customer Complaint Management," Journal of Marketing Research, Vol.24(November 1987), pp.337-346.

29.

Fredrick F. Reichheld and W. Earl Sasser, “Zero Defections: Quality Comes to Services," Harvard Business Review, Vol.68(September/October 1990), pp.105-111.

30.

Claes Fornell, “A National Customer Satisfaction Barometer: The Swedish Experiences," Journal of Marketing, Vol.56(January(1992), pp.6-21.

31.

김세익, 도서관조직경영론, 증보판.(서울 : 아세아문화사, 1985), p.7.

32.

이 연구에서 사용된 서비스품질의 결정요인에 대한 상세한 내용은 다음 논문을 참고하기 바란다. 오동근, 임영규, 여지숙, “이용자가 인식하는 공공도서관 서비스품질 결정요인 분석,” 정보관리연구, Vol.40, No.2(2009)(출판중).

33.

Claes Fornell, Michael D. Johnson, Eugene W. Anderson, Jaesung Cha, and Barbara Everitt Bryant, “The American Customer Satisfaction Index: Nature, Purpose, and Findings," Journal of Marketing, Vol.60(October 1996), pp.7-18.

한국도서관·정보학회지