이 연구는 편목업무 아웃소싱의 득과 실을 공공도서관의 사례를 통해 직접 검증해 보는데 목적을 두고 있다. 이번 연구에서 필자가 밝혀내고자 시도한 내용은 다음과 같다: 첫째, 편목업무에 아웃소싱을 도입함으로써 실질적으로 업무의 효율성이 증대되었는가? 둘째, 편목업무의 아웃소싱이 목록의 품질에 어떠한 영향력을 미쳤는가? 셋째, 편목업무의 아웃소싱은 이용자서비스 업무를 강화하는데 과연 도움이 되었는가? 이 연구에서는 편목업무의 아웃소싱을 시행하고 있는 공공도서관의 사례를 분석하되, 상대적 비교를 위해 편목업무의 아웃소싱을 시행하지 않고 있는 공공도서관 중에서 비슷한 예산과 인력, 장서규모를 가진 도서관의 사례를 동시에 분석하였다. 표본으로 선정한 도서관은 대규모, 중규모, 소규모에 해당하는 공공도서관 각각 3곳씩 총 6곳이었다.
The purpose of this study is to verify the gain and loss of cataloging outsourcing in Korea public libraries. To this end, the following specific research questions are investigated: (1) How much has cataloging outsourcing enhanced the efficiency of cataloging operations? (2) What is an influence of cataloging outsourcing on the quality of catalogs? and finally, (3) Is there any evidence to strengthen core library service by outsourcing cataloging? The data needed for this study were collected from a survey with 3 public libraries which have experienced outsourcing. To make a comparative study, a survey with 3 public libraries against outsourcing are also included.
윤희윤, “도서관의 아웃소싱에 대한 비판적 연구,” 한국도서관․정보학회지, 제31권, 제3호(2000. 9), p.14.
윤정옥, “도서관 자료조직업무 외주에 따른 문제점과 개선 방향,” (한국교육학술정보원, 2004), p.36.
노문자, “국립중앙도서관 정리업무의 아웃소싱에 관한 고찰,” 한국비블리아학회지, 제16권, 제1호(2005. 3), p.219.
노지현, “편목업무 아웃소싱의 이론적 근거에 대한 의문,” 한국도서관․정보학회지, 제37권, 제2호(2006. 6), pp.231- 253.
노지현, “편목업무 아웃소싱의 득과 실: 공공도서관을 사례로 하여,” 한국도서관․정보학회지, 제37권, 제4호(2006. 12), p.400.
노지현, “편목업무 아웃소싱의 이론적 근거에 대한 의문,” 한국도서관․정보학회지, 제37권, 제2호(2006. 6), p.240.
한국전산원, IT 아웃소싱 효과 평가에 관한 연구(한국전산원, 2003), pp.42-43.
BSC는 1992년 하버드대학의 Kaplan과 Norton이 개발한 일종의 ‘성과관리시스템’이다. 이들은 기존의 성과관리가 경제적, 재무적 관점에 치중하였음을 지적하고, 이를 보완하기 위한 관점으로 비재무적인 관점을 포함하는 균형된(balanced) 성과관리 지표를 제안하고 있다. BSC에서 제시한 4가지 관점, 관점별 측정목표 및 성과지표의 예는 다음과 같다(김희경, 성은숙, BSC 실천메뉴얼(시그마인사이트컴, 2002)).
Karen A. Wilson, “Outsourcing Copy Cataloging and Physical Processing: a Review of Blackwell's Outsourcing Services for the J. Huge Jackson Library at Stanford University," Library Resources & Technical Services, Vol.39(Oct. 1995), p.378.
북미 도서관의 사례는 다음의 자료를 검토하여 분석한 결과이다: Kyle Banerjee. “Taking Advantage of Outsourcing Options: Using Purchased Record Sets to Maximize Cataloging Effectiveness,” Cataloging & Classification Quarterly, Vol.32, No.1(2001), pp.55-64 ;
Jeffrey Beall, “The Impact of Vendor Records on Cataloging and Access in Academic Libraries," Library Collections, Acquisitions & Technical Services, Vol.24, No.2(Summer 2000), pp.229-237 ;
Claire-Lise Bénaud & Sever Bordeianu, Outsourcing Library Operations in Academic Libraries: An Overview of Issues and Outcomes. Englewood, CO: Libraries Unlimited, 1998 ;
Clare B. Dunkle, “Outsourcing the Catalog Department: A Meditation Inspired by the Business and Library Literature,” The Journal of Academic Librarianship, Vol.22, No.1(January 1996), pp.33-44 ;
Magda El-Sherbini & George Klim, “Changes in Techical Services and Their Effect on the Role of Catalogers and Staff Education: An Overview." Cataloging & Classification Quarterly, Vol.24, No.1/2(1997), pp.23-33 ;
Janet Swan Hill, “Boo! Outsourcing from the Cataloging Perspective.” The Bottom Line: Managing Library Finances, Vol.11, No.3(1998), pp.116-121 ;
Charlene Kellsey, “Cooperative Catalogin, Vendor Records, and European Language Monographs," Library Resources and Technical Services, Vol.46, No.3(July 2002), pp.105-110 ;
Vinh-The Lam, “Quality Control Issues in Outsourcing Cataloging in the United States and Canada," Cataloging & Classification Quarterly, Vol40, No.1(2005), pp.101-122 ;
Katherine A. Libby & Dana M. Caudle, “A Survey of Outsourcing of Cataloging in Academic Libraries,” College & Research Libraries, Vol.58, No.6(November 1997), pp.550-560 ;
Herbert S. White, “Library Outsourcing and Contracting: Cost Effectiveness or Shell Game?” Library Journal, Vol.123, No.11(June 15, 1998), pp.56-57 등.
Vinh-The Lam, “Quality Control Issues in Outsourcing Cataloging in United States and Canadian Academic Libraries," Cataloging & Classification Quarterly, Vol.40, No.1(2005), pp.101-122.
Kathryn Loafman, “Vendor-supplied Cataloging: the Pros and Cons," Library Acquisitions: Practice and Theory, Vol.21, No.4(1997), pp.528-533 ;
Magda El-Sherbini, “Contract Cataloging: a Pilot Project for Outsourcing Slavic Books," Cataloging & Classification Quarterly, Vol.20, No.3(1995), pp.66-67 ;
Virginia M. Scheschy, “Outsourcing: a Strategic Partnership," Technical Services Quarterly, Vol.16, No.3(1999), pp.31-42 ;