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편목업무 아웃소싱의 성과에 대한 논의 - 공공도서관을 사례로 하여 -

A Study on the Effectiveness of Cataloging Outsourcing in Public Libraries

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2009, v.40 no.2, pp.47-67
https://doi.org/10.16981/kliss.40.2.200906.47
노지현 (부산대학교)
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초록

이 연구는 편목업무 아웃소싱의 득과 실을 공공도서관의 사례를 통해 직접 검증해 보는데 목적을 두고 있다. 이번 연구에서 필자가 밝혀내고자 시도한 내용은 다음과 같다: 첫째, 편목업무에 아웃소싱을 도입함으로써 실질적으로 업무의 효율성이 증대되었는가? 둘째, 편목업무의 아웃소싱이 목록의 품질에 어떠한 영향력을 미쳤는가? 셋째, 편목업무의 아웃소싱은 이용자서비스 업무를 강화하는데 과연 도움이 되었는가? 이 연구에서는 편목업무의 아웃소싱을 시행하고 있는 공공도서관의 사례를 분석하되, 상대적 비교를 위해 편목업무의 아웃소싱을 시행하지 않고 있는 공공도서관 중에서 비슷한 예산과 인력, 장서규모를 가진 도서관의 사례를 동시에 분석하였다. 표본으로 선정한 도서관은 대규모, 중규모, 소규모에 해당하는 공공도서관 각각 3곳씩 총 6곳이었다.

keywords
편목업무, 목록, 아웃소싱, 외주, 외부위탁, 아웃소싱 효과, 아웃소싱 성과, 아웃소싱 전략, 아웃소싱 평가, Cataloging, Library Catalog, Cataloging Outsourcing, Outsourcing of Cataloging, Contracting out, Subcontracting, Effectiveness of Cataloging Outsourcing, Cataloging, Library Catalog, Cataloging Outsourcing, Outsourcing of Cataloging, Contracting out, Subcontracting, Effectiveness of Cataloging Outsourcing

Abstract

The purpose of this study is to verify the gain and loss of cataloging outsourcing in Korea public libraries. To this end, the following specific research questions are investigated: (1) How much has cataloging outsourcing enhanced the efficiency of cataloging operations? (2) What is an influence of cataloging outsourcing on the quality of catalogs? and finally, (3) Is there any evidence to strengthen core library service by outsourcing cataloging? The data needed for this study were collected from a survey with 3 public libraries which have experienced outsourcing. To make a comparative study, a survey with 3 public libraries against outsourcing are also included.

keywords
편목업무, 목록, 아웃소싱, 외주, 외부위탁, 아웃소싱 효과, 아웃소싱 성과, 아웃소싱 전략, 아웃소싱 평가, Cataloging, Library Catalog, Cataloging Outsourcing, Outsourcing of Cataloging, Contracting out, Subcontracting, Effectiveness of Cataloging Outsourcing, Cataloging, Library Catalog, Cataloging Outsourcing, Outsourcing of Cataloging, Contracting out, Subcontracting, Effectiveness of Cataloging Outsourcing

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