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대학도서관에서의 정리업무 아웃소싱 품질관리에 관한 연구

A Study on Quality Control of Technical Services Outsourcing in Academic Libraries

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2009, v.40 no.2, pp.69-86
https://doi.org/10.16981/kliss.40.2.200906.69
이유정 (영남대학교)
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초록

이 연구의 목적은 정리업무 아웃소싱을 시행하고 있는 대학도서관에서의 정리업무 품질관리 방안에 대해 논의하는 것이다. 이를 위해 선행연구를 조사하였고 실제 아웃소싱을 시행하고 있는 도서관에서의 품질관리 현황에 대해 조사 분석하였다. 목록을 생산하고 품질을 관리하는 방식에 대해 논의하였고 정리 업무량의 변화를 분석하였다. 마지막으로 결론에서는 정리업무 아웃소싱의 품질 향상을 위해 다음을 제안하였다. (1) 품질에 대한 정의와 상세한 업무 매뉴얼을 개발하여 그에 따라 업무를 하도록 한다. (2) 자관의 핵심지식과 기술을 보유하고 이를 계속 전수할 수 있도록 한다. (3) 자체 교열시스템의 도입을 고려한다. (4) 도서관과 아웃소싱업체간의 긴밀한 의사소통을 유지한다. (5) 업체직원은 업무에 필요한 교육을 이수하도록 한다.

keywords
Technical Services Outsourcing, Quality Control, Vendor-Supplied Cataloging Evaluation, 대학도서관, 정리업무, 아웃소싱, 외주, 품질관리, 품질평가, Technical Services Outsourcing, Quality Control, Vendor-Supplied Cataloging Evaluation

Abstract

This study was intended to investigate the quality control in technical services outsourcing in academic libraries. For this purpose, investigated related papers and the experience of outsourced technical services in three academic libraries. Data from senior librarians charged with revision of catalogs are gathered. Issues of catalogs production and quality control are explored and statistics of outsourcing is analysed. Quality control is a major factor of the success of technical services outsourcing operation. The some suggestions in order to enhance quality of vendor-supplied cataloging are presented.

keywords
Technical Services Outsourcing, Quality Control, Vendor-Supplied Cataloging Evaluation, 대학도서관, 정리업무, 아웃소싱, 외주, 품질관리, 품질평가, Technical Services Outsourcing, Quality Control, Vendor-Supplied Cataloging Evaluation

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