바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

학교도서관 활성화사업의 성과 분석 - 대구광역시의 경우 -

A Study on the Effects of the School Library Revitalization Project: A Case Study of Daegu Metropolitan City

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2010, v.41 no.1, pp.319-341
https://doi.org/10.16981/kliss.41.1.201003.319
권은경 (대구대학교)

초록

이 연구는 2003년부터 2008년까지 추진된 대구광역시 학교도서관 활성화사업의 성과를 평가한 것이다. 연구방법으로는 통계분석과 설문조사를 사용하였다. 본 논문은 두 가지 연구 내용을 포함하고 있다. 하나는 통계 데이터를 사용하여 학교도서관의 운영 및 활동의 주요 요소인 예산, 시설, 장서, 인력, 그리고 대출을 연도별로 분석한 것이다. 다른 하나는 활성화 사업의 효과와 만족도, 학교도서관의 기능에 대한 인식, 전담 인력의 자격, 향후 학교도서관 발전의 이니셔티브와 교육청의 정책과제 등에 관하여 학교장, 교과교사, 그리고 사서교사 및 도서관 담당교사를 대상으로 설문조사하여 분석한 것이다.

keywords
학교도서관, 활성화사업, 대구광역시, 효과, 만족도, 전담 인력, 교육청 정책, School Library, School Library Revitalization Project, Daegu Metropolitan City, Qualification of School Library Personnel, Effect, Level of Satisfaction, Policy

Abstract

This paper investigates the impact of the School Library Revitalization Project of the Daegu Metropolitan City. The Project started in 2003, and by 2009 it revitalized 374 school libraries or 86% of all school libraries in Daegu. Utilizing statistical analysis and questionnaires, this research is divided into two parts. Part 1 analyzes the progress of annual budgets, facilities, collection, personnel, and the circulation data of the libraries. The other part surveys the following: the effects and the satisfaction level of the Project; the teacher's perception of the library's functions; the qualification of the libraries’ personnel; the initiatives for developing the library, policy and future plans of the Daegu Metropolitan Office of Education for the libraries. Three groups participated in the survey: principals, class teachers, and teacher librarians.

keywords
학교도서관, 활성화사업, 대구광역시, 효과, 만족도, 전담 인력, 교육청 정책, School Library, School Library Revitalization Project, Daegu Metropolitan City, Qualification of School Library Personnel, Effect, Level of Satisfaction, Policy

한국도서관·정보학회지