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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

구조방정식을 이용한 공공도서관과 문예회관의 문화교육프로그램의 품질과 만족도에 관한 비교분석

Comparative Analysis on the Service Quality and Satisfaction of the Cultural and Educational Programs in the Public Libraries and the Culture & Art Centers Using Structural Equation Model

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2010, v.41 no.3, pp.291-307
https://doi.org/10.16981/kliss.41.3.201009.291
오동근 (계명대학교)
여지숙 (계명대학교)
최성열 (경북과학대학교)

초록

이 연구에서는 대구광역시의 공공도서관과 문예회관에서 운영하는 문화교육프로그램에 대한 수강자들의 인식과 만족도에 대한 조사를 실시하였다. 조사결과 도서관 수강자들은 전반적인 만족도와 충성도, 프로그램 내용 및 강사 품질을, 문예회관 수강자들은 기관의 지원 및 제반서비스와 시설 및 환경에 대해 더 높게 인식하고 있는 것으로 나타났다. 도서관 수강자의 고객만족도(LCSI)는 78.02점으로 나타났으며 문예회관 수강자의 고객만족도는 77.22점으로 산출되었다.

keywords
공공도서관, 문화센터, 문화교육프로그램, LCSI, 문화교육프로그램품질, 문화교육프로그램만족도, Public Library - Customer Satisfaction, Cultural and Educational Programs, LCSI, Service Quality, Cultural and Educational Programs Satisfaction Index, Public Library - Customer Satisfaction, Cultural and Educational Programs, LCSI, Service Quality, Cultural and Educational Programs Satisfaction Index

Abstract

This study investigates the participants' perception and satisfaction score for culture and education programs operating in public libraries and culture & art centers in Daegu Metropolitan City. Attendees of the public libraries' programs have higher overall satisfaction, customer loyalty on the contents of the program and lecturers than those of the culture & art centers' programs. Attendees of the culture & art centers' programs rated staff supports and services, facilities and educational equipments higher than those in the public libraries' programs. This study calculates the LCSI score in public libraries(78.02) and culture & art centers(77.22).

keywords
공공도서관, 문화센터, 문화교육프로그램, LCSI, 문화교육프로그램품질, 문화교육프로그램만족도, Public Library - Customer Satisfaction, Cultural and Educational Programs, LCSI, Service Quality, Cultural and Educational Programs Satisfaction Index, Public Library - Customer Satisfaction, Cultural and Educational Programs, LCSI, Service Quality, Cultural and Educational Programs Satisfaction Index

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