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대학도서관의 인적 서비스 품질에 관한 연구

A Study on the Evaluation and Improvement of Staff Services Quality in Academic Library

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2010, v.41 no.4, pp.127-150
https://doi.org/10.16981/kliss.41.4.201012.127
강혜영 (전북대학교)
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초록

본 연구는 대학도서관 인적 서비스에 대한 대학생들의 인식정도, 신분별 상관성, 전반적인 도서관 만족도와의 영향관계를 검증하고, 품질 인식의 괴리 원인 분석과 개선안을 제시하고자 한다. 인식도의 분석결과, 이용자의 현행서비스에 대한 인식은 아주 낮고, 서비스 품질은 최소한의 수준에도 미치지 못하였다. 품질 요인에서 희망수준이 높은 것은 미소장자료의 신속한 입수와 공손함이었고, 희망수준과 괴리가 큰 요인은 충분한 주제전문서비스와 자발적인 도움이었다. 서비스 품질은 도서관 만족도에 영향을 주었으며, 주제전문서비스, 이용자 요구의 정확한 이해, 예의바르고 공손함이 영향을 많이 주었다. 인식 괴리 원인은 사서들의 무관심, 질문응답의 의욕부족, 커뮤니케이션의 부족, 이용자에 대한 배려 부족 등이었다.

keywords
인적서비스, 이용자만족, 서비스 품질, 품질인식, 괴리원인, Staff Services, User Satisfaction, Service Quality, Quality Perception, Reason of Gap

Abstract

This study aims to analyze the gap between university students' cognitions and expectations on users' cognitions about dimensions of library staff service quality and the reason of gap. The results showed that the overal service didn't reach the users' minimum expectation. Among the every item of service quality, the greatest expectation service was the quick delivery of non home library materials and staff's politeness. The most great was in-depth subject services and friendly encounter. The staff service quality gave the library satisfaction; in-depth subject services, exact understanding of user needs and politeness.. The great gaps were caused to the lack of willingness to answer question, the lack of communication, and the lack of user care etc.

keywords
인적서비스, 이용자만족, 서비스 품질, 품질인식, 괴리원인, Staff Services, User Satisfaction, Service Quality, Quality Perception, Reason of Gap

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