이 연구는 도서관에서 간접적이고 기술적인 업무로 여겨지는 ‘자료조직' 영역을 중심으로 우리 교육의 현실을 있는 그대로 드러내 보이기 위한 기초 작업이자 이 영역의 교육방향에 대한 심층적인 논의를 이끌어 내기 위한 발제로서의 목적을 동시에 가지고 있다. 이 연구에서는 먼저 전국의 32개 대학 문헌정보학과에 개설된 교과목 중 자료조직 교과목의 비중과 교육의 주요 내용을 파악하였다. 이어, 우리 학문의 원조가 되어 온 미국의 문헌정보학계에서 진행되어온 자료조직 영역의 교육목표와 기본방향, 그리고 내용에 대한 그간의 논의를 살펴보면서 자료조직과 관련한 우리 교육의 방향에 대해 모색해 보았다. 논의에 필요한 기초데이터는 기존의 국내외 연구는 물론이고, 전국 32개 대학의 문헌정보학과의 교과과정과 강의개요, 그리고 북미의 주요 문헌정보대학원의 교육목표와 내용 등을 활용하였다.
This study intends to discuss Korea's LIS education focused on the field of ‘information organization’ in detail. Emphasis was on analyzing the current curriculum in Korea's LIS school and on discussing facing problems and new directions in the education of the field. To the end, this study collected and examined exhaustively the course contents and instruction of the related courses in 32 Korea's LIS schools, and the research papers related to LIS education, especially information organization's education. In addition, American LIS education was analyzed to compare with Korea's. In conclusion, this study suggested that the LIS school education should emerged from excessive emphasis on practical skills and concentrate on the philosophy, principles and the implicit values of information organization.
김성수. “문헌정보학의 교육목적 및 교과과정에 관한 연구.” 1998년도 한국도서관․정보학회 하계학 술발표대회 자료집(1998. 6), pp.45-80.
김종성. “사서교사 양성을 위한 문헌정보학 교과목의 내용과 교육의 전략적 강조점에 관한 연구.” 한국비블리아학회지, 제17권, 제1호(2006. 6), pp.135-159.
노영희. “문헌정보학 교과과정의 발전현황에 대한 비교․분석 연구.” 한국도서관․정보학회지, 제36 권, 제1호(2005. 3), pp.479-503.
노영희, 안인자. “한국문헌정보학 교과과정에 대한 변화분석 연구.” 한국도서관․정보학회지, 제40권, 제2호(2009. 6), pp.429-450.
노지현. 도서관목록의 이상과 우리의 현실. 서울 : 한울아카데미, 2009.
박준식. “정보봉사의 속성과 철학적 기반.” 한국도서관․정보학회지, 제41권, 제2호(2010. 6), pp.61-80.
박현영. “도서관 현장에서의 장서개발과 편목업무를 통해 본 문헌정보학 교육의 문제.” 2010년도 한국 도서관․정보학회 동계학술발표대회 자료집(2010. 12), pp.25-39.
엄영애. “문헌정보학과 학부 교과과정의 변화.” 한국도서관․정보학회지, 제40권, 제2호(2009. 6), pp.409-427.
이제환 등. “문헌정보학 교육에 대한 현장 사서의 평가와 요구.” 한국문헌정보학회지, 제39권, 제4호(2005. 12), pp.45-69.
이제환. “한국 문헌정보학에서 참고봉사와 정보봉사의 의미.” 한국도서관․정보학회지, 제38권, 제4호 (2007. 12), pp.299-323.
정연경. “목록사서직의 자격요건과 목록교육의 방향 : 1990년대 중반 이후 미국을 중심으로.” 한국정 보관리학회 학술대회 논문집(1999. 8), pp.67-70.
정진식. “문헌정보학과 교육과정분석과 모형개발.” 국회도서관보, 통권218호(1991. 11․12), pp.3-63.
조재인. “차세대 목록 교육의 방향성에 관한 연구.” 한국도서관․정보학회지, 재41권, 제2호(2010. 6), pp.127-145.
ALA. Core competences of librarianship. Final version(2009), <http://www.ala.org/ala/educationcareers/careers/corecomp/corecompetences/final corecompstat09.pdf> [cited 2010. 11. 15].
ALA. Standards for Accreditation of Master's Programs in Library & Information Studies. Council of the American Library Association, 2008. ALCTS(Association for Library Collection & Technical Services). Educational policy statement, 1995, <http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/alcts/about/governance/policies/cepolicy.cfm> [cited 2010. 11. 15].
Davis, Jane M. “A Survey of Cataloging Education: are library schools listening?” Cataloging & Classification Quarterly, Vol.46, No.2(2008), pp.182-200.
Gorman, Michael. Our enduring values: librarianship in the 21st century. Chicago : ALA, 2000.
Gorman, Michael. “Why teach cataloguing and classification?” Cataloging & Classification Quarterly, Vol.34, No.1/2(2002), pp.1-13.
Hall, Russell A. “Exploring the core: an examination of required courses in ALA-accredited.” Education for Information, Vol.27, No.1(2009), pp.57-67.
Hoffman, Gretchen L. “Meeting Users' Needs in Cataloging: What is the right thing to do.” Cataloging & Classification Quarterly, Vol.47(2009), pp.631-641.
Joudrey, Daniel N. “A new look at US graduate courses in bibliographic control.” Cataloging & Classification Quarterly, Vol.34, No.1-2(2002), pp.45-62.
MacLeod, Judy and Callahan, Daren. “Educators and practitioners' reply: an assessment of cataloging education.” Library Resources & Technical Services, Vol.39, No.2(1999), pp.153-165.
Markey, K. “Current educational trends in the Information and Library Science Curriculum.” Journal of Education for Library and Information Science, Vol.45, No.4(2004), pp.317-339.
Saye. Jerry D. “Where are we and how did get here? or, The changing place of cataloging in the library and information science curriculum: causes and consequences.” Cataloging & Classification Quarterly, Vol.34, No.1/2(2002), pp.121-143.
Vellucci, Sherry L. “Cataloging across the curriculum: a syndetic structure for teaching cataloging.” Cataloging & Classification Quarterly, Vol.24, No.1-2(1997), pp.35-59.