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한국의 자료조직 교육에 대한 진단과 방향 모색

A New Direction in Korea's LIS Education:Focused on the Field of Information Organization

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2011, v.42 no.1, pp.225-245
https://doi.org/10.16981/kliss.42.1.201103.225
노지현 (부산대학교)
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초록

이 연구는 도서관에서 간접적이고 기술적인 업무로 여겨지는 ‘자료조직' 영역을 중심으로 우리 교육의 현실을 있는 그대로 드러내 보이기 위한 기초 작업이자 이 영역의 교육방향에 대한 심층적인 논의를 이끌어 내기 위한 발제로서의 목적을 동시에 가지고 있다. 이 연구에서는 먼저 전국의 32개 대학 문헌정보학과에 개설된 교과목 중 자료조직 교과목의 비중과 교육의 주요 내용을 파악하였다. 이어, 우리 학문의 원조가 되어 온 미국의 문헌정보학계에서 진행되어온 자료조직 영역의 교육목표와 기본방향, 그리고 내용에 대한 그간의 논의를 살펴보면서 자료조직과 관련한 우리 교육의 방향에 대해 모색해 보았다. 논의에 필요한 기초데이터는 기존의 국내외 연구는 물론이고, 전국 32개 대학의 문헌정보학과의 교과과정과 강의개요, 그리고 북미의 주요 문헌정보대학원의 교육목표와 내용 등을 활용하였다.

keywords
LIS Education, LIS Curriculum, LIS Courses, Education for the Organization of Information, Education for Cataloging, Cataloging Career, LIS Education, LIS Curriculum, LIS Courses, Education for the Organization of Information, Education for Cataloging, Cataloging Career, 문헌정보학 교육, 문헌정보학 교과과정, 자료조직 교육, 목록 교육, 정보조직, 편목

Abstract

This study intends to discuss Korea's LIS education focused on the field of ‘information organization’ in detail. Emphasis was on analyzing the current curriculum in Korea's LIS school and on discussing facing problems and new directions in the education of the field. To the end, this study collected and examined exhaustively the course contents and instruction of the related courses in 32 Korea's LIS schools, and the research papers related to LIS education, especially information organization's education. In addition, American LIS education was analyzed to compare with Korea's. In conclusion, this study suggested that the LIS school education should emerged from excessive emphasis on practical skills and concentrate on the philosophy, principles and the implicit values of information organization.

keywords
LIS Education, LIS Curriculum, LIS Courses, Education for the Organization of Information, Education for Cataloging, Cataloging Career, LIS Education, LIS Curriculum, LIS Courses, Education for the Organization of Information, Education for Cataloging, Cataloging Career, 문헌정보학 교육, 문헌정보학 교과과정, 자료조직 교육, 목록 교육, 정보조직, 편목

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