구성주의교육은 현대지식기반 사회에서 학교교육의 중요한 목표이다. 구성주의는 학습자의 사회적 학교생활을 통해서 지식의 구성이 개인적, 주관적으로 이루어진다고 주장한다. 학습자의 창의성을 바탕으로 하는 지식의 개인적, 주관적 구성은 오늘날 학교교육의 목표를 학습자중심교육으로 발전시키고 있다. 본 연구는 구성주의교육의 원리와 특성을 규명하고, 구성주의교육의 구현요소로서 학교도서관활용수업의 개념과 특성을 살펴보고자 한다. 학교도서관활용수업은 최근 학교현장에서 관심을 받고 있으나 아직은 충분한 단계로 발전하지 못하고 있다. 본 연구에서는 학교도서관활용수업의 범위와 단계를 조사하고 구성주의교육에서 적용될 수 있는 일반적인 특징을 제시하고자 한다. 구성주의교육은 학습자의 실제적(authentic) 경험과 체험을 중시하는 학습환경의 조성을 강조하며, 자료중심교육을 바탕으로 하는 토의학습, 문제중심학습, 프로젝트학습 등의 학습방법이 효과적이다. 학교도서관은 학교의 정보자료센터로서 자료중심교육의 필수적 요소이며, 학교도서관활용수업은 가장 효과적인 자료중심교육의 방법이다.
I studied on the relations of constructivism and school library assisted instruction in this paper. Constructivism is the most important goal of the modern schooling. In constructivism they insist that knowledge is constructed by the learner individually and subjectively. So in constructivism they focus their attention on setting authentic environment of learning for each individual learner. Constructivism was developed into the learner-centered instruction in schooling nowadays. In constructivism the following instructions are very important for achievement its' goal ; problem based learning, project based learning, discussion based learning etc. These instructions are supported commonly by resource based learning. Educational resources are managed in school library totally. School library assisted instruction is the most effective one for resource based learning. And information literacy instruction by teacher librarian relates closely meta cognitive learning of reflections in constructivism. School library assisted instruction is the essential element for the practice of constructivism in schooling.
강인애, 주현재. “학습자중심교육의 의미에 대한 재조명: 현직교사들의 이해와 실천을 중심으로.” 학습자중심 교과교육연구, 제9권, 제2호(2009. 7), pp.1-34.
교육과학기술부. 2010 교육통계연보. <http://std.kedi.re.kr/index.jsp> [인용 2011. 4. 13].
김종문 등. 구성주의 교육학. 서울 : 교육과학사, 2002.
김효경. 구성주의적 지리교육을 위한 학교도서관활용수업에 대한 연구 - 중학교 지역지리단원을 중심 으로. 석사학위논문, 고려대학교 교육대학원, 2005.
박현주. “구성주의와 학교도서관의 역할.” 사회과학논총, 제7권(1999), pp.63-75.
서진원. “학교교육방법의 핵심장치로서의 학교도서관에 관한 연구 - 구성주의 교수-학습이론을 중심 으로.” 한국문헌정보학회지, 제39권, 제4호(2005. 12), pp.163-175.
서진원. “구성주의 학습기법의 발전방안으로서의 학교도서관에 관한 연구.” 한국도서관․정보학회 지, 제38권, 제4호(2007. 12), pp.341-356.
서진원. “교육방법으로서의 구성주의와 구조주의의 비교연구.” 한국도서관․정보학회지, 제40권, 제4 호(2009. 12), pp.81-92.
송기호. “학교도서관 교육활성화전략으로서 통합교육과정개발에 대한 연구.” 한국도서관․정보학회 지, 제38권, 제4호(2007. 12), pp.87-116.
송기호. “도서관 활용수업에서 사서교사와 교과교사의 협동수업 향상을 위한 교수설계 전략에 대한 연구.” 한국비블리아학회지, 제21권, 제2호(2010. 6), pp.111-127.
유양근. “구성주의 교수-학습을 위한 학교도서관에 관한 연구.” 한국문헌정보학회지, 제44권, 제1호 (2010. 2).
이병기. “정보활동 중심의 도서관활용수업 모형에 관한 연구.” 한국도서관․정보학회지, 제37권, 제2 호(2006. 6), pp.25-46.
한국도서관협회. 2003 한국도서관기준. 서울 : 한국도서관협회.
황윤한. “교수․학습 이론으로서의 구성주의.” 초등교과교육연구, 제2집(1999), pp.1-34.
AASL. 2007 Standards for the 21st-century Learner. <http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/aasl/guidelinesandstandards/guidelinesandsta ndards.cfm> [cited 2011. 4. 1].
Abbott, M. L. and Fouts, J. T. “Constructivist teaching and student achievement: The results of a school-level classroom observation study in Washington." Technical Report #5. Lynnwood, WA : Washington School Research Center, 2003.
Barron, B. J. S., et al. “Doing with understanding: Lessons from research on problem- and project-based learning." Journal of the Learning Sciences, Vol.7(3/4 1998), pp.271-311.
Boucher, Julie J. and Keith Curry Lance. The Roles of Libraries in Education. Colorado State Department of Education, 1992.
Boud, D., and Feletti G. The challenge of problem-based learning. London : Routledge, 1997.
Clyde, Anne. “New Technology, Information Access and Educational Outcomes.” Emergency Librarian, Vol.19, No.3(Jan/Feb 1992).
D'Angelo, Cynthia M., Stephanie Touchman, and Douglas B. Clark. “Constructivism ; overview.” <http://www.education.com/reference/article/constructivism/> [cited 2011. 2. 15].
Doll, Carol A. Collaboration and the School Library Media Specialist. Lanham, Maryland : The Scarecrow Press, Inc., 2005.
Edelson, D. C., Gordin, D. N., and Pea, R. D. “Addressing the challenges of inquiry-based learning through technology and curriculum design.” Journal of the Learning Sciences, Vol.8(3/4 1999), pp.391-450.
Eisenberg, Michael B. and Robert E. Berkowitz. Curriculum Initiative: an agenda and strategy for library media programs. Norwood, NJ : Ablex Publishing Co., 1995.
Gagnon, George W. Jr., and Michelle Collay “Constructivist Learning Design.” <http://www.prainbow.com/cld/cldp.html> [cited 2011. 2. 15].
Glasersfeld, Ernst von. “Cognition, Construction of Knowledge, and Teaching." Synthese, Vol.80, No.1(1989), pp.121-140.
Herreid, C. F. “What makes a good case? Some basic rules of good storytelling help teachers generate student excitement in the classroom.” Journal of College Science Teaching, Vol.27, No.3(1997), pp.163-165.
Jones, G., and Carter, G. “Science teacher attitudes and beliefs." In S. K. Abell and N. G. Lederman(Eds.). Handbook of research on science education. Mahwah, NJ : Erlbaum, 2007, pp.1067-1104.
Jones, M. Gail and Laura Brader-Araje. “The Impact of Constructivism on Education: Language, Discourse, and Meaning." American Communication Journal, Vol.5, No.3 (2002), pp.1-10.
Lebow D. “Constructivist values for systems design: Five principles toward a new mindset." Educational Technology and Research Development, Vol.41(1993), pp.4-16.
Mayer, R. “Should there be a three-strikes rule against pure discovery learning? The case for guided methods of instruction.” American Psychologist, Vol.59, No.1(2004), pp.14-19.
McMullin, Barbara L. “Building Social Studies Resources in the Constructivist Classroom.” Library Talk, Vol.15, Issue 1(Jan/Feb 2002), pp.14-15.
Moussiaux, S. J., and Norman J. T. “Constructivist teaching practices: Perceptions of teachers and students." Proceedings of the Annual International Conference of the Association for the Education of Teachers in Science(January 1997), pp.9-12.
Papert, S. Mindstorms: Children, computers, and powerful ideas. New York : Basic Books, 1980.
Pardales, Michael J. Sincerity and Reading: Dilemmas in Constructivism. Ph.D. diss., Michigan State University, 2001.
Pitts, Judy M. “Constructivism: Learning Rethought.” School Library Media Annual, Vol.10 (1994).
Polman, J. L. Designing project-based science: Connecting learners through guided inquiry. New York : Teachers College Press, 2000.
Wood, E. J. “Problem-based learning.” Biochemical Education, Vol.21, No.4(1993), p.169.