바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

대학도서관기준의 동향분석과 개정안 연구

Trend Analysis and Revision of the University Library Standard in Korea

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2011, v.42 no.2, pp.5-28
https://doi.org/10.16981/kliss.42.2.201106.5
윤희윤 (대구대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

대학도서관의 궁극적인 사명은 대학의 교육, 연구, 사회봉사를 지원하기 위한 다양한 정보서비스를 제공하는데 있다. 이러한 사명을 성취하려면 대학도서관의 운영지침, 평가도구로 활용될 수 있는 최적의 기준을 개발하고 적시에 개정해야 한다. 이에 본 연구는 주요 국가(미국, 캐나다, 영국, 일본, 대만)의 대학도서관기준이 함축하는 동향과 특징을 개관․비교하고, 국내의 법적 및 권장기준에 내재된 문제점과 한계를 분석하여 장서, 직원, 시설 중심의 개정안을 제시하였다.

keywords
대학도서관기준, 장서기준, 직원기준, 시설기준, University Library Standard, Collection Standard, Staffing Standard, Facilities Standard

Abstract

The ultimate mission of the university library is to provide the various information services in support of the teaching, research, and public service missions of the university. The achievement of the mission requires the optimal development and timely revision of university library standard that can be used as an operating guidelines and assessment tools. On the basis of this justification, this study has compared the trend and feature of library standards in major countries(USA, Canada, UK, Japan, Taiwan), analysed the problems and limitations of legal and recommended standards in Korea, and suggested the revised plan of Korean university library standard focusing on collections, staffs, and facilities.

keywords
대학도서관기준, 장서기준, 직원기준, 시설기준, University Library Standard, Collection Standard, Staffing Standard, Facilities Standard

참고문헌

1.

1) American Library Association, Association of College and Research Libraries, Standards for Libraries in Higher Education, 2004, <http://library.rpcc.edu/sacs/ACRL%20Standards%20for%20Libraries%20in%20Higher%20Education.pdf> [cited 2010. 6. 12].

2.

2) Canadian Library Association, Standards for Canadian College Libraries, CTCL Standards Committee, Standards for Canadian College Libraries(Ottawa : CLA, 2004), pp.6-10.

3.

3) Kathy Ennis ed., Guidelines for Learning Resource Services in Further and Higher Education : Performance and Resourcing, 6th ed.(London : Library Association Publishing, 2000), pp.21-41.

4.

4) 文部科学省, “大学設置基準,” <http://law.e-gov.go.jp/htmldata/S31/S31F03501000028.html> [cited 2011. 3. 5].

5.

5) 大学基準協会, “大学図書館基準,” (昭和五七年五月一八日) <http://www.lb.nagasaki-u.ac.jp/about/pdf/arikata_ref_2.pdf> [cited 2011. 2. 10].

6.

6) 教育部, “大學圖書館設立及營運基準,” (中華民國93年) <http://db.lawbank.com.tw/FLAW/FLAWDAT01.asp?lsid=FL031322> [cited 2011. 1. 12].

7.

7) 한국도서관협회, 2009 한국도서관연감(서울 : 동협회, 2009), pp.442-443.

8.

8) 문화체육관광부, “국가도서관통계시스템,” <http://www.libsta.go.kr/potal/bbsMng.do?task=getstat&url_sctn=potal&brd_sctn=N2> [인용 2010. 10. 19].

9.

9) 대통령 소속 도서관정보정책위원회/문화체육관광부 도서관정보정책기획단, 2008 전국 도서관 운영평가 결과보고서(서울 : 동위원회 및 기획단, 2008), pp.127-135.

10.

10) Martha Kyrillidou, Les Bland, Comps. and Edits., ARL Statistics 2007–2008(Washington, D.C. : Association of Research Libraries, 2009), p.16.

11.

文部科学省 研究振興局情報課, “平成21年度 学術情報基盤実態調査,” <http://www.e-stat.go.jp/SG1/estat/List.do?lid=000001065462> [cited 2011. 2. 10].

한국도서관·정보학회지