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일본 학교도서관 발전을 위한 거시적 환경에 관한 고찰

A Study for Macro-Environment of Japanese School Libraries

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2011, v.42 no.4, pp.111-136
https://doi.org/10.16981/kliss.42.4.201112.111
이원숙 (공주대학교)
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초록

90년대는 일본 학생들의 문자이탈 현상 및 그에 따른 독해력 저하가 심각한 사회 문제로 대두되었던 독서의 위기 상황이었다. 그러나 이러한 상황을 전환점으로 삼아 학교도서관 및 관련 기관들은 관련 법률을 제정·개정하고, 학교도서관 및 독서관련 사업을 펼치는 등 다양한 방면에서 어린이 독서활동의 환경 정비에 주력하였다. 본 연구에서는 90년대부터 활발하게 진행된 학교도서관을 둘러싼 독서환경 정비를 위한 각계각층의 노력들을 소개하고 정리함으로써 일본 학교도서관의 거시적 환경을 이해하고 한국의 학교도서관이 나아가야할 방향을 제고한다.

keywords
School Libraries in Japan, Reading Activities, School Library Legislation, Activities of School Library, Standard of School Library, 일본의 학교도서관, 독서활동, 학교도서관법, 학교도서관 사업, 학교도서관 표준, School Libraries in Japan, Reading Activities, School Library Legislation, Activities of School Library, Standard of School Library

Abstract

In the 90s, due the Japanese students’ degradation in reading comprehension from literacy escape, it was serious social phenomenon that brought reading crisis in Japan. However, school libraries and related institutions regarded this as a turning point and started to reset·revise their legislations and focused on environmental improvement of children’s reading activities from various aspects by conduction reading related activities. This study is to help understanding macro-environment of Japanese school libraries by introducing and summarizing all the efforts from each fields for restructuring reading environment mainly around the school libraries from 90’s in Japan.

keywords
School Libraries in Japan, Reading Activities, School Library Legislation, Activities of School Library, Standard of School Library, 일본의 학교도서관, 독서활동, 학교도서관법, 학교도서관 사업, 학교도서관 표준, School Libraries in Japan, Reading Activities, School Library Legislation, Activities of School Library, Standard of School Library

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