바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

정보활용교육을 위한 수행과제 개발 도구에 관한 연구

A Study on the Developmental Tools of Performance Task for Information Literacy Instruction

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2011, v.42 no.4, pp.31-50
https://doi.org/10.16981/kliss.42.4.201112.31
이병기 (공주대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

교육에 있어서 평가는 피교육자의 성장과 발달 정도를 확인하고, 교육의 질적 향상을 도모하는 중요한 요소이다. 평가의 방법에는 여러 가지가 있으나 지필시험, 객관식 고사와 같은 전통적인 평가 방식이 갖는 한계를 극복하기 위해서 수행평가가 등장하였다. 수행평가는 피교육자가 과제를 완성한 정도나 상태를 바탕으로 평가하는 방법이다. 정보활용교육은 피교육자의 정보활용능력을 신장하는데 목적이 있으며, 수행평가는 정보활용능력의 상태나 정도를 측정하는데 매우 적합하다. 수행평가를 위해서는 먼저 수행과제가 준비되어 있어야 한다. 그러나 교수자가 수행평가의 요건을 모두 고려하여 수행과제를 개발한다는 것은 쉽지 않다. 이에 본 연구에서는 교수자가 정보활용교육을 전개함에 있어서 수행과제를 쉽게 제작할 수 있도록 수행과제 개발도구를 제안하고자 한다. 본 연구에서 제안한 수행과제 개발 도구는 템플릿 형태를 취하고 있으며, 4단계 즉, 교육목적 및 학습목표, 지식과 기능, 과제 유형, 측정 및 채점기준으로 구성하였다.

keywords
정보활용교육, 교육평가, 수행평가, 수행과제, 수행과제 개발 도구, Information Literacy Instruction, Education Evaluation, Performance Assessment, Performance Task, Performance Task Developmental Tools, Information Literacy Instruction, Education Evaluation, Performance Assessment, Performance Task, Performance Task Developmental Tools

Abstract

In education, evaluation is an important element because instructor can judge the growth and development of students, it has been to bring about quality improvement in education. Performance assessment has emerged to overcome traditional evaluation such as paper test, multiple choice test. Performance assessment is an approach to measuring a student's status based on the way the student completes a specified task. Information literacy instruction is aimed at cultivating information literacy. Performance assessment suitable for measurement to status of Information literacy. In order to performance assessment, task should have the first. However, instructor is difficult to develop a good performance task to meet the assessment needs. Therefore, this research aims at suggesting the developmental tool of performance task applicable to Information literacy instruction. The proposed tool is a template type, consists of 4 steps, educational goals and learning objectives, knowledge and capabilities, task types, measurement and scoring criteria.

keywords
정보활용교육, 교육평가, 수행평가, 수행과제, 수행과제 개발 도구, Information Literacy Instruction, Education Evaluation, Performance Assessment, Performance Task, Performance Task Developmental Tools, Information Literacy Instruction, Education Evaluation, Performance Assessment, Performance Task, Performance Task Developmental Tools

참고문헌

1.

1) 황혜정, 황윤주, “교과서 분석에 기초한 수학과 수행과제의 이해와 활용,” 한국수학교육학회지, 제44권, 제1호(2005), p.16.

2.

2) L. G. Burchinal, “The Communications Revolution : America's Third Century Challenge,” In The Future of Organizing Knowledge(College Station, TX : Texas A & M University, 1976), p.11.

3.

3) J. Shapiro, J. Jeremy, and Shelley K. Hughes, “Information Literacy as a Liberal Art,” Educom Review, Vol.31, No.2(Mar/Apr 1996), pp.31-35.

4.

4) 이병기, 정보활용교육론(파주 : 조은글터, 2006), p.74.

5.

5) American Library Association and Association for Educational Communications and Technology, Information Power : Building Partnerships for Learning(Chicago and London : AASL, AECT, 1998), pp.8-13.

6.

6) Association of College and Research Libraries, The Information Literacy Competency Standards for Higher Education(Chicago : ALA, 2000), pp.1-17.

7.

7) 이병기, op. cit., p.155.

8.

8) A. Irving, Study and Information Skills Across the Curriculum(London : Heinemann Educational Books, 1985), pp.26-32.

9.

9) M. B. Eisenberg and R. E. Berkowitz, Information Problem-solving: The Big Six Skills Approach to Library and Information Skills Instruction(Norwood, NJ : Ablex, 1990), pp.11-17.

10.

10) 서울대학교출판부, 교육학대백과사전(서울 : 하우동설, 1998), p.155.

11.

11) ALA Presidential Committee on Information Literacy, Final Report(Chicago : ALA, 1989), p.11.

12.

12) Nancy P. Thomas, Information Literacy and Information Skills Instruction(Englewood, Colorado : Libraries, 1999), p.174.

13.

13) Anita L. Vance and R. Nickel, Assessing Student Learning in the School Library Media Center(Chicago : AASL, 2007), pp.18-21.

14.

14) 김경희, 성태제, 수행평가의 이해와 실제(서울 : 이화여자대학교 사범대학, 2002), p.6.

15.

15) 권대훈, 교육평가(서울 : 학지사, 2005), pp.402-403.

16.

16) 최호성, “학습평가의 패러다임 전환 : 수행평가의 의미와 평가과제의 유형,” 대구대학교 초등교육연구논총, 제8집(1996), pp.22-29.

17.

N. Khattri and D. Sweet, “Assessment Reform : Promises and Challenges," In M. B. Kane and R. Mitchell, Implementing Performance Assessment(Mahwah, NJ : Lawrence Erlbaum, 1996), pp.12-27.

18.

18) J. L. Herman, P. R. Aschbacher, and L.Winters, A Practical Guide to Alternative Assessment(Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development, 1992), pp.v-vi, <http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED352389.pdf> [cited 2011. 10. 30].

19.

Grant P. Wiggins and J. McTighe, Understanding by Design : Handbook(Alexandria, VA : Association for Supervision and Curriculum Development, 1999). ; 강현석 등역, 거꾸로 생각하는 교육과정개발: 핸드북(서울: 학지사, 2008), p.142.

20.

20) 권대훈, op. cit., pp.409-411.

21.

21) J. L. Herman, P. R. Aschbacher, and L.Winters, op. cit., pp.33-34.

22.

22) Grant P. Wiggins and J. McTighe, 거꾸로 생각하는 교육과정 개발: 핸드북, 강현석 등역(서울: 학지사, 2008), p.178.

23.

이병기, “백워드 설계 모형을 적용한 도서관과 정보생활 교과의 교수설계에 관한 연구,” 한국비블리아학회지, 제22권, 제3호(2011), p.12.

24.

23) Grant P. Wiggins & J. McTighe, Understanding by Design(Alexandria, VA : Association for Supervision and Curriculum Development, 1998), pp.45-60.

한국도서관·정보학회지