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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

독서프로그램이 소외계층 아동에게 미치는 효과와 의미 - 도서관과 함께 책읽기프로그램을 중심으로 -

The Effect and Meaning of Reading Program for Alienated Children : Focused on ‘The Reading Program with Library’

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2012, v.43 no.1, pp.73-98
https://doi.org/10.16981/kliss.43.1.201203.73
이연옥 (부산대학교)
노영주 ((사)가족친화전략연구원)

초록

이 연구에서는 독서프로그램이 소외계층 아동에게 미치는 효과와 의미를 고찰하였다. 이를 위해, 국립어린이청소년도서관이 운영하는 ‘2011년 도서관과 함께 책읽기 사업’에 참여한 소외계층 아동 1,643명을 대상으로 조사하였다. 특히, 독서프로그램의 효과와 의미를 다각적으로 고찰하고자 독서프로그램에 대한 관찰, 아동을 대상으로 하는 설문조사, 사업 수행과 관련된 사서, 강사, 기관 담당자와의 면담과 설문조사를 실시하였다. 연구결과, 독서프로그램 참여 후 소외계층 아동의 독서에 대한 관심과 태도가 긍정적으로 변화하였으며 아동의 정서적인 면에서도 긍정적인 변화가 일어났다. 또한, 도서관에 대한 아동의 경험과 관심이 증가한 것으로 나타났다. 전반적으로 독서프로그램에 대한 아동의 평가는 긍정적이었으며 프로그램에 대한 기대와 요구가 매우 높은 것으로 조사되었다.

keywords
독서프로그램, 어린이서비스, 소외계층 아동을 위한 도서관서비스, 소외계층 아동, 취약계층 아동, 저소득층 가정 아동, 다문화가정 아동, ‘도서관과 함께 책읽기’, Reading program, Children services, Library services for children, Library services for alienated children, Alienated children, Children from low-income families, Children from disadvantaged background, Children from multicultural families, ‘The reading program with library’

Abstract

This study analyzed the effect and meaning of reading program for alienated children. To accomplish this, this study collected its data through surveys and observations with 1,643 children that participated in the reading program by Library of National Library for Children and Young Adults and through surveys and interviews with librarians, instructors and representatives of agencies that related to the program. The results show that there were improvements in children's reading interests, reading attitude and affect in the program. And children's experiences and interests in libraries were increased after the program. Children evaluated affirmatively the program and children's demand for the program was increased.

keywords
독서프로그램, 어린이서비스, 소외계층 아동을 위한 도서관서비스, 소외계층 아동, 취약계층 아동, 저소득층 가정 아동, 다문화가정 아동, ‘도서관과 함께 책읽기’, Reading program, Children services, Library services for children, Library services for alienated children, Alienated children, Children from low-income families, Children from disadvantaged background, Children from multicultural families, ‘The reading program with library’

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