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치료적 독자상담의 이론적 근거와 개념적 모형에 관한 연구

Theoretical Foundations and a Conceptual Model of Therapeutic Readers' Advisory Services

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2012, v.43 no.1, pp.53-72
https://doi.org/10.16981/kliss.43.1.201203.53
이기명 (울산남부도서관)
이제환 (부산대학교)
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초록

이 연구의 목적은 (1) 독서치료를 ‘치료적 독자상담’의 관점에서 접근하기 위해 문헌정보학 분야의 관련 이론들을 검토하고, (2) 그러한 이론적 근거를 토대로 하여 ‘치료적’ 독자상담의 개념적 모형을 제시하는데 있다. 이를 위해, 이론적 근거에 대한 논의에서는 구성주의적 관점의 정보행태 이론, 특히, 더빈이 제시한 ‘의미형성이론’과 컬다우가 활용한 ‘불확실성 이론’이 치료적 독자상담을 위한 이론적 근거로 어떻게 활용될 수 있는지에 대해 논의하였다. 나아가 ‘치료적’ 독자상담의 과정을 세부 단계로 구체화하여 독자상담 업무에 적용하기 위한 개념적 모형으로 제시하였다.

keywords
참고서비스, 정보서비스, 정보행태, 독자상담, 치료적 독자상담, 독서치료, Reference services, Information services, Information-seeking behavior, Readers' advisory, Therapuetic readers' Advisory, Bibliotherapy.

Abstract

The purposes of this research are to search and analyze information theories which are useful to approach bibliotherapy in terms of 'therapeutic' readers' advisory service, and to propose a conceptual model of 'therapeutic' readers' advisory service on the basis of such theoretical foundations. To the end, Dervin 's sense-making theory and Kuhlthau's ISP model are introduced and applied to the conceptual model. The conceptual model is profoundly based on Dervin's situation-gap-use metaphor and Kuhlthau's Uncertainty Principle.

keywords
참고서비스, 정보서비스, 정보행태, 독자상담, 치료적 독자상담, 독서치료, Reference services, Information services, Information-seeking behavior, Readers' advisory, Therapuetic readers' Advisory, Bibliotherapy.

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