바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

RDA 교육훈련 동향 분석 및 국내 적용 모형 개발에 관한 연구

Analysis of trends in RDA on-the-job training and its application model in Korea

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2013, v.44 no.3, pp.379-403
https://doi.org/10.16981/kliss.44.3.201309.379
백지원 (이화여자대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 세계서지제어의 기반이 되는 목록규칙으로 작용하게 될 RDA가 외국의 대표적인 도서관들에서 본격적으로 적용되기 시작함에 따라, 국내에서도 이에 대한 대응이 필요한 시점임을 밝히고, 특히 교육훈련 및 향후 적용과 관련된 주요 논의사항 및 방안을 제시하고자 하는 목적을 가지고 있다. 이에 RDA 도입의 현황 및 RDA에 대해 진행되고 있는 외국의 교육훈련의 내용과 방식을 포괄적으로 분석하였다. 이러한 사례 분석에서 도출한 부문별 시사점을 바탕으로 RDA 교육훈련의 모형을 개발하고, 이를 국내 환경에 맞게 적용하는 방안을 제시하였다. 또한 향후 RDA 적용에 따른 다양한 관점의 고려사항을 기관 유형별로 나누어 제시하였다.

keywords
자원 기술과 접근, 목록규칙, 기술규칙, 목록, 교육훈련, 교육, RDA, Cataloging code, Description standard, Cataloging, On-the-job training, Training

Abstract

This study aims to 1) analyse the current RDA application and training and 2) develop an on-the-job training model for Korean library and information professionals. For this purpose, this study collected and analysed comprehensively RDA on-the-job training programs in the major foreign national libraries, consortium, college libraries, etc. Then, this study presented application methodology of the devised training model to the National library of Korea depending on the RDA application process. Also, the significant consideration for the RDA implementation by type of libraries was suggested.

keywords
자원 기술과 접근, 목록규칙, 기술규칙, 목록, 교육훈련, 교육, RDA, Cataloging code, Description standard, Cataloging, On-the-job training, Training

참고문헌

1.

국립중앙도서관 도서관연구소. “영미권의 차세대 목록규칙, 자원의 기술과 접근(RDA).” ①∼⑨. 웹진 40호(2009. 7. 31)~48호(2009. 12. 30). <http://webzine.nl.go.kr/publish/krili/200907_02/pdf/policy01_0731.pdf>. [인용 2012. 09. 12].

2.

국립중앙도서관. 도서관 조직/기구 중 국가서지과. <http://nl.go.kr/app/nl/organization/organ_pop2.jsp?groupCd=90>. [인용 2013. 08. 02].

3.

국립중앙도서관. 도서관 조직/기구. <http://nl.go.kr/nl/organization/organ.jsp>. [인용 2013. 08. 02].

4.

도태현. “RDA의 저작과 표현형의 접근점 규정에 관한 연구.” 한국도서관·정보학회지, 제43권, 제3호(2012), pp.27-48.

5.

박진희. “RDA와 KCR4의 기술규칙 분석에 관한 연구.” 한국도서관·정보학회지, 제40권, 제2호 (2009), pp.111-138.

6.

박진희. “RDA의 제정동향 및 내용구조에 관한 연구.” 한국도서관·정보학회지, 제40권, 제1호 (2009), pp.317-338.

7.

이경호. “RDA에 나타난 이용자 과업에 대한 연구.” 한국도서관·정보학회지, 제43권, 제1호(2012), pp.99-122.

8.

이미화. “AACR2에서 RDA로 목록규칙 변화에 따른 KCR4의 고려사항에 관한 연구.” 한국정보관리학회지, 제28권, 제1호(2011), pp.23-42.

9.

이미화. “MARC 데이터의 RDA 저작 및 표현형 요소 분석을 통한 한국목록규칙 및 KORMARC의 고려사항.” 한국도서관·정보학회지, 제41권, 제2호(2010), pp.251-272.

10.

이미화. “RDA 자원유형의 KCR4 적용에 관한 연구.” 한국정보관리학회지, 제28권, 제3호(2011), pp.103-121.

11.

이신호, 양해술. “사서직공무원 교육훈련 시스템 발전 방안 연구.” 한국비블리아학회지, 제22권, 제4호(2011), p.91-113.

12.

조재인. “RDA 구현 시나리오와 서지 제어의 장래에 대한 고찰.” 한국문헌정보학회지, 제43권, 제3호(2009), pp.85-105.

13.

ALCTS home page. Cataloging and RDA Webinars. <http://www.ala.org/alcts/confevents/upcoming/webinar/cat>. [cited 2013. 5. 17.].

14.

CUNY (The City University of New York) Technical Services Wiki. <http://cunycataloging.pbworks.com/w/browse/#viewDViewFolder&paramDRDA>.[cited 2013. 04. 02].

15.

Danskin, A. “RDA in the UK: Summary of survey results.” Paper presented at CILIP Cataloguing and Indexing Group Conference, Exeter, UK, September 13, 2011. <http://www.ukoln.ac.uk/events/CIG/2010/conf-exeter/presentations/ppt-2000-html/danskin_files/v3_document.html>. [2013. 6. 13].

16.

Hitchens, Alison and Symons, Ellen. “Preparing Catalogers for RDA Training.” Cataloging & Classification Quarterly, Vol.47, No.8(2009), pp.691-707.

17.

Kuhagen, Judith A. “Training for the U.S. RDA Test.” Cataloging & Classification Quarterly, Vol.49, No.7-8(Nov. 2011), pp.572-581.

18.

Library of Congress. RDA Classroom Training Plan. June 2012-March 30, 2013. (June 2012). <http://www.loc.gov/aba/rda/pdf/RDA_Long-Range_Training_Plan.pdf>. [cited 2013. 03. 25].

19.

Library of Congress. RDA Classroom Training Plan. June 2012-March 30, 2013. (June 2012). <http://www.loc.gov/aba/rda/pdf/RDA_Long-Range_Training_Plan.pdf>. [cited 2013. 03. 25].

20.

Library of Congress. RDA Online Training Plan. (Nov. 2012). <http://www.loc.gov/catworkshop/RDA%20training%20materials/LC%20RDA%20Training/LC%20RDA%20course%20table.html>. [cited 2013. 03. 25].

21.

Library of Congress. Report and Recommendations of the U.S. RDA Test Coordinating Committee. 2011. <http://www.loc.gov/bibliographic-future/rda/source/rdatesting-finalreport-20june2011.pdf>. [cited 2012. 09. 25].

22.

Loesch, Martha Fallahay. “RDA in Perspective: How to Use the Library Literature to Your Advantage.” Technical Services Quarterly, Vol.30, No.1(Jan. 2013), pp.1-14.

23.

NCSU Library Intranet. <https://staff.lib.ncsu.edu/confluence/display/MNC/RDA>. [cited 2013. 04. 02].

24.

OCLC. OCLC RDA Policy Statement on cataloging in WorldCat through March 30, 2013. 2011. 6. <http://www.oclc.org/rda/old-policy.en.html>. [cited 2013. 03. 05].

25.

OCLC. OCLC RDA Policy Statement. 2013. 1. 2. <http://www.oclc.org/rda/new-policy.en.html>. [cited 2013. 03. 05].

26.

OCLC. OCLC Training. <http://www.oclc.org/support/training.en.html>. [cited 2013. 03. 23].

27.

Primary Research Group. The Survey of Academic Library Cataloging Practices. 2013 Edition. pp.68-69. <http://primaryresearch.com/uploaded/admin_reports/sample_reports/20130405_123428The_Survey_of_Acad emic_Library_Cataloging_Practices,_2013 _Edition_[EXCERPT].pdf> [cited 2013. 05. 04].

28.

Program for Cooperative Cataloging at Library of Congress Launches RDA Cataloger Training. <http://www.loc.gov/today/pr/2012/12-106.html>. [cited 2013. 4. 22].

29.

RDA CAnadian Knowledge Exchange. <http://rdaincanada.wikispaces.com/Pan-Canadian+modules>. [cited 2013. 04. 26].

30.

RDACake(RDA CAnadian Knowledge Exchange) home page. “Survey conducted by the TSIG RDA Training Needs Assessment Working Group.” <http://rdaincanada.wikispaces.com/Survey>. [cited 2013. 04. 22].

31.

Sanchez, Elaine R. “RDA, AACR2, and you: what catalogers are thinking.” In; Elaine R. Sanchez (Ed.). Conversations with catalogers in the 21st century. pp.20-70. (Santa Barbara, California : Libraries Unlimited, 2011).

32.

Stephens, Jenny. “RDA Implementation at the National Library of Australia.” CDNLAO Newsletter, No.76(March 2013). <http://www.ndl.go.jp/en/cdnlao/newsletter/076/761.html>. [cited 2013. 07. 30.].

33.

Tosakal, Yuji and Park, Jung-ran. “RDA: Resource Description & Access - a survey on the current state of the art." Journal of the American Society for Information Science and Technology, Vol.64, No.4(April. 2013), pp: 651–662.

34.

UCSD home page. FRBR and RDA Training at UCSD <http://tpot.ucsd.edu/cataloging-resources/training-resources/frbr-rda-ucsd-documentation.html>. [cited 2013. 04. 12].

35.

UCSD home page. RDA Group Study Q&A. <http://tpot.ucsd.edu/cataloging-resources/training-resources/rda-group-study-qa.html>. [cited 2013. 05. 13].

36.

UIUC RDA Training. <http://www.library.illinois.edu/cam/rda/>. [cited 2013. 03. 02].

한국도서관·정보학회지