바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

한국형 iSchool 탐색

An Exploratory Study On Korean iSchool

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2013, v.44 no.4, pp.277-294
https://doi.org/10.16981/kliss.44.4.201312.277
이성신 (경북대학교)
최재황 (경북대학교)
이창수 (경북대학교)

초록

본 연구의 목적은 우리나라 문헌정보학계에 iSchool에 대한 학문적 관심을 환기시키고 이를 통해 iSchool에 대한 연구의 시발점을 마련하고자 하는 것이다. 연구목적 달성을 위해 문헌정보학자들과의 심층인터뷰를 진행하였으며 인터뷰자료는 질적 분석 방법을 활용하여 분석하였다. 분석결과 우리나라에 iSchool을 도입하기위해서는 교과과정의 개편을 통한 교육의 다변화가 필요하며 iSchool도입을 통해서는 융, 복합 연구 및 교육의 기회, 현 문헌정보학의 위기 돌파를 위한 외연의 확장, 문헌정보학에 대한 새로운 이미지의 구축이 가능할 것이라는 기대가 있는 것으로 나타났다. 하지만 iSchool의 도입은 사서양성 교육기관으로서의 문헌정보학의 정체성마저 위협할 수 있다는 위기의식 또한 존재하는 것으로 나타났다.

keywords
iSchool, Curriculum reorganization, Interdisciplinary research & education, Creation of a new image of LIS, Identity crisis of LIS, 아이스쿨, 교과과정개편, 융, 복합 연구, 문헌정보학 외연의 확장, 문헌정보학에 대한 새로운 이미지구축, 문헌정보학 정체성 위기

Abstract

The purpose of this study is to give a challenge LIS field and serve a starting point for the discussion on iSchool. To achieve the study purpose, this study conducted in-depth interview with LIS scholars. Qualitative method was utilized to analyze the interview data. According to the study results, current curriculum reorganization is required for the success of Korean iSchool. In addition, the followings are the expected effects of iSchool: 1)increased possibility of interdisciplinary research and education, 2)expansion of LIS identity, and 3)creation of a new image of LIS. However, there was anxiety about losing LIS’s unique identity as an librarian education institute.

keywords
iSchool, Curriculum reorganization, Interdisciplinary research & education, Creation of a new image of LIS, Identity crisis of LIS, 아이스쿨, 교과과정개편, 융, 복합 연구, 문헌정보학 외연의 확장, 문헌정보학에 대한 새로운 이미지구축, 문헌정보학 정체성 위기

참고문헌

1.

김영천. 질적연구방법론I. 서울 : 아카데미프레스. 2012.

2.

한국문헌정보학회. 최신 문헌정보학의 이해. 서울 : 한국도서관협회, 2010.

3.

Bonnici, Laurie. J., Subramaniam, Manimegalai. M., and Burnett, Kathleen. “Everything Old is New Again: The Evolution of Library and Information Science Education from LIS to iField.” Journal of Education for Library and Information Science, Vol.50, No.4(2009), pp.263-274.

4.

Chen, Chuanfu., Wang, Ping., Liu, Yaqi., Wu, Dan., Wu, Gang., and Ma, Haoqin. “The Attitude of LIS Chairs Toward the iSchools Movement in China: A Contemporary Grounded Theory Analysis.” Aslib Proceedings, Vol.64, No.6(2010), pp.591-614.

5.

Cherry, Joan M., Duff, Wendy M. and Freund Luanne. “Student perceptions of the information professions and their master’s program in information studies.” Library & Information Science Research, Vol. 33(2011), pp.120-131.

6.

Chu, Heting. “iSchools and non-iSchools in the USA: An examination of their master’s programs.” Education for Information, Vol. 29(2012), pp.1-17.

7.

Cox, Richard. J., Mattern, Eleanor., Mattock, Lindsay., Rodriguez, Raquel., and Sutherland, Tonia. “Assessing iSchools.” Journal of Education for Library and Information Science, Vol.53, No.4(2012), pp.303-316.

8.

Creswell, John. Educational Research. New Jersey: Merrill Prentice Hall, 2002.

9.

Dillon, Andrew. “What it Means to be an iSchool.” Journal of Education for Library and Information Science, Vol.53, No.4(2012), pp.267-273.

10.

iSchools Home page, <http://iSchools.org> [cited 2013. 10. 30].

11.

Lopatovska, Irene., Bates, Marcia, J., Hastings, Samantha., Pattuelli, M. Cristina., Buckland, Michael., Giannini, Tula., and Dalbello, Marija. “iSchools and L-Schools: Converging or Diverging Communities?.” Proceedings of the American Society for Information Science and Technology, Vol.49, Issue.1(2012), pp.1-3.

12.

Seadle, Michael. “The new mission of a new ischool.” Library Hi Tech, Vol.25, No.1(2007), pp.5-9.

13.

Wiggins, Andrea and Sawyer, Steven. “Intellectual Diversity and the Faculty Composition of iSchools.” Journal of the American Society for Information Science and Technology, Vol.63, No.1(2012), pp.8-21.

14.

Wu, Dan., He, Daqing., Jiang, Jiepu., Dong, Wuyi., and Vo, Kim Thien. “The state of iSchools: and analysis of academic research and graduate education.” Journal of Information Science, Vol.38, No.1(2011), pp.15-36.

한국도서관·정보학회지