바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

도서관목록 이용자의 집단별 특성과 차이에 관한 연구

A Study on the Characteristics and Differences of User Groups on Library Catalogs

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2013, v.44 no.4, pp.421-442
https://doi.org/10.16981/kliss.44.4.201312.421
노지현 (부산대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

도서관목록에 있어 ‘이용자’의 중요성은 아무리 강조하여도 지나침이 없다. 그러나 도서관목록에 대한 요구와 기대가 이용자 집단별로 얼마나 어떻게 다른지에 대해서는 제대로 검증된 바가 없다. 이 연구는 도서관목록에 대한 이용자 집단별 차이를 이해하고, 나아가 그러한 차이에 근거한 실행 방안을 마련하는데 필요한 기초 자료를 확보하고자 하는 목적에서 이루어졌다. 구체적으로, 이 연구에서는 이용자 집단을 초등학생, 중․고등학생, 대학생, 일반인 등 네 집단으로 나누고, 이들의 도서관목록 탐색행태에 대해 조사한 다음, 각 집단에서 발견되는 보편적 속성과 집단별 차이를 규명하고자 하였다. 연구에 필요한 데이터는 544명을 대상으로 한 설문조사를 통해 수집하였으며, 수집된 데이터는 빈도분석과 교차분석을 이용하여 분석하였다. 목록과 관련한 행태적 특징을 10개의 지표로 나누어 분석한 결과, 이용자 집단 간에 통계적으로 의미 있는 차이가 확인되었다. 연구의 결론에서는 후속연구를 통해 이용자 집단별로 보다 심층적인 조사와 분석이 필요함을 제언하였다.

keywords
도서관목록, 목록이용행태, 목록탐색행태, 이용자, 이용자 연구, 편목 정책, Library catalog, Library cataloging, Searching behavior of library catalog, User study, User-centered paradigm, Cataloging policy

Abstract

The importance of users on library catalogs cannot be overemphasized. However little is verified about how well the users' needs have been met. The purpose of this research is to explore the characteristics and differences between user groups on library catalogs, and to draw implications for follow-up research. To the end, this research classified the users into four groups: elementary students, middle and high school students, college students, and the general public. Investigated are unique features and differences in searching behavior on library catalogs between the four groups. The data was collected through a survey with 544 users, and analyzed for both frequency test and Chi-square test. The major research results shows that there were statistically meaningful differences between the four groups. Also discussed are several suggestions for more in-depth research.

keywords
도서관목록, 목록이용행태, 목록탐색행태, 이용자, 이용자 연구, 편목 정책, Library catalog, Library cataloging, Searching behavior of library catalog, User study, User-centered paradigm, Cataloging policy

참고문헌

1.

김영석. 사회조사방법론. 제3판(서울 : 나남출판, 2002)

2.

노지현. “어린이용 목록에 대한 공공도서관 사서의 인식.” 한국도서관·정보학회지, 제42권, 제4호(2011), pp.89-109.

3.

박재홍, 김성환. “청소년기 뇌 발달과 인지, 행동 특성.” 생물치료정신의학, 제17권, 제1호(2011), pp.11-20.0

4.

이병기. “교육적 맥락을 고려한 학교도서관 목록 정보의 확장에 관한 연구.” 한국비블리아학회지, 제20권, 제4호(2009), pp.85-100.

5.

이은주, 이제환. “대학생의 학습활동에 있어 도서관목록의 의미.” 한국도서관·정보학회지, 제43권, 제3호(2012), pp.49-77.

6.

Borgman, Christine L. “Why are online catalogs still hard to use?” Journal of the American Society for Information Science, vol.47, no.7(1996), pp.493-503.

7.

Case, Donald O. Looking for information: a survey of research on information seeking, needs, and behavior. 2nd ed. (London, U.K. : Academic Press, 2006)

8.

Chapman, Ann. “Resource discovery: catalogs, cataloging, and the user." Library Trends, Vol.55, No.4(2007), pp.917-931.

9.

Druin, llison. “What children can teach us: developing digital libraries for children with children," Tech Report HCIL-2003-39 (October 2003)

10.

Hoffman, Gretchen L. “Meeting users' needs in cataloging: what is the right thing to do?." Cataloging & Classification Quarterly, Vol.47(2009), pp.31-641.

11.

Hufford, Jon R. “The pragmatic basis of catalog codes: has the user been ignored?." Cataloging & Classification Quarterly, Vol.14, no.1(1991), pp.27-38.

12.

IFLA. Functional requirements for bibliographic records: final report. IFLA, 1998.

13.

IFLA. Statement of international cataloging principles. IFLA, 2009.

14.

Madison, Olivia M. A. “The IFLA functional requirements for bibliographic records:International Standards for universal bibliographic control." Library Resources & Technical Services, Vol.44, No.3(2000), pp.153-159.

15.

OCLC. Perceptions of Libraries and Information Resources, 2010 <http://www.oclc.org/reports/pdfs/Percept_all.pdf> [cited 2013. 11. 13]

16.

Richard A. Sit, “Online library catalog search performance by older adult users,” Library & Information Science Research, vol.20, no.2(1998), pp.115-131.

17.

Stalker, John C. “Reference: putting users first," in People Come First: user-centered academic library service (Chicago : Association of College and Research Libraries, 1999).

18.

Svenonius, Elaine. The Intellectual Foundation of Information Organization. MIT Press, 2000.

19.

Tagliacozz, R. & M. Kochen, “Information seeking behavior of catalog users”, Information storage and retrieval, Vol.6(1970), pp.363-381.

20.

Tarulli, Laurel. “Readers' services and the library catalog: coming of age fiction? or non-fiction?," Reference & User Services Quarterly, vol.51, no.2(2011), pp.115-118.

한국도서관·정보학회지