바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Development of Reading Strategies to Learn for Integrating Reading and Writing through Creative Writing

Journal of Korean Library and Information Science Society / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2014, v.45 no.1, pp.125-147
https://doi.org/10.16981/kliss.45.1.201403.125


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The aim of this study is to develop and suggest a reading strategy to learn for integrating reading and writing. The reading and writing strategy could be divided in directed strategies related to the cognitive process and indirected strategies to carry out the process successfully. Therefore, its strategies are constructed of the indirected strategy corresponding with the instructional design model and the direct strategy containing specific action plans of the model's progressive stages. When considering the reading to learn could be run as a program in the school, in this study, the basic model of the indirected strategy is devised with four steps of ‘preparing-designing-implementing-evaluating.’ And the implementing stage of the read to learn combining reading and writing is consisted of six steps as ‘selecting subjects-considering contents-searching-writing- correcting-publishing.’ Also, proper indirected strategies such as graphic organization and checklists are suggested in order to assist reading and writing activities in the implementing stage.

keywords
읽기 전략, 쓰기 전략, 학습독서, 창의적 글쓰기, 학교도서관, 사서교사, Reading strategies, Writing strategies, Reading to learn, Creative writing, School libraries, Teacher librarians

Reference

1.

고려대학교 사고와 표현 편찬위원회. 글쓰기의 기초. 개정판. 서울 : 고려대학교출판부, 2005.

2.

김명순. “독서 작문 통합 지도의 전제와 기본 방향.” 독서연구, 제11호(2004), pp.61-81.

3.

김승연. 창의적사고전략을활용한쓰기지도방법연구. 석사학위논문, 전주대학교교육대학원초등 국어교육전공, 2009.

4.

김은하. 영국의 독서교육. 서울 : 대교출판, 2009.

5.

김종진. “의성의 본질과 교육.” 초등교육연구논총, 제19권, 제1호(2003), pp.369-393.

6.

박영목. “중등학교 글쓰기 교육의 새로운 방향.” 작문연구, 제5권(2007), pp.267-287.

7.

변영계, 강태용. 학습기술. 서울 : 학지사, 2003.

8.

변우열. 독서교육의 이해. 고양 : 조은글터, 2009.

9.

이경화 외. 교과독서와 세상읽기. 서울 : 박이정, 2007.

10.

이재승. 글쓰기 교육의 원리와 방법. 서울 : 교육과학사, 2002.

11.

이재승. “읽기와 쓰기 통합 지도의 방법과 유의점.” 독서연구, 제11호(2004), pp.275-299.

12.

이지연. 교육방법 및 교육공학. 서울 : 서현사, 2008.

13.

임성규, 정미화. “쓰기교육에서전략의의미와적용.” 한국초등국어교육, 제25권(2004), pp.185-212.

14.

양병현. 미국의 리터러시 코칭. 서울 : 대교출판, 2009.

15.

오미경. 그래픽조직자를 활용한 사서교사의 독서교육이 중학생의 독해력과 독서동기에 미치는 영향. 석사학위논문, 공주대학교 교육대학원 문헌정보교육전공. 2013.

16.

임춘택. “독일어권 글쓰기 교육에 관한 연구: 독창성, 의사소통, 자기표현 영 역을 국내 사정과 연관하여.” 교양교육연구, 제6권, 제2호(2012), pp.377-402.

17.

정재삼. “교수설계(ID)와교수체제개발(ISD)의최근경향과논쟁: 21세기를대비하는교수공학의 기반 구축을 위하여.” 교육공학연구, 제12권, 제1호(1996), pp.1-34.

18.

정희모. 글쓰기 교육과 협력학습. 서울 : 삼인, 2006.

19.

허병두. 나만의 책 쓰기. 서울 : 문학과지성사, 2012.

20.

황재웅. 쓰기 워크숍의 이론과 실제. 서울 : 한국문화사, 2010.

21.

Burke, Jim. 2002. Tools for Thought: Graphic Organizers for Your Classroom. Portsmouth : Heinemann.

22.

California School Library Association(CSLA). From Library Skills to Information Literacy: Handbook for the 21st Century. 2nd. ed. California: Hi Willow Research and Publishing, 1997.

23.

Information &Technology Skills for Student Success, <http://www.big6.com> [cited 2013. 5. 1].

24.

Ziarnik, Natalie Rief. School & Public Libraries : Developing the Natural Alliance. Chicago : ALA, 2003

Journal of Korean Library and Information Science Society