본 연구는 문헌정보학의 세부 영역인 도서관경영 분야 교육의 문제점을 파악하고 그 해결방안을 모색하는데 목적이 있다. 연구 수행을 위해 문헌조사방법과 인터뷰 방법을 사용하였고, 연구결과 도서관경영은 문헌정보학의 핵심 영역임에도 불구하고 정보학 교육의 영향으로 교과목의 수가 자주 변동하는 것으로 드러났다. 또한 현재 도서관경영 교육은 도서관 현장의 요구를 충분히 반영하지 못하는 것으로 드러났다. 이러한 문제점을 해결하기 위해서는 첫째, 문헌정보학 전반에 대한 표준교육과정이 만들어지고, 도서관경영 영역의 교과목 수, 교과목 명 그리고 교과내용 등에 대한 기준이 마련되어야 하겠다. 둘째, 도서관경영 교과과정을 개설할 때 도서관의 사서들과 충분히 논의하는 것이 필요하겠다.
This study aims to reveal the problems of the education of library management area in library and information science and to seek possible methods for solving the problems. It was revealed that the number of subjects of library management area was often changed by the influence of information science. It was also disclosed that the education of library management does not satisfy what the librarians' demand. The study provides the following suggestions for the better education of library management: first, the establishment of the standardization of library and information science curriculum which includes the provision of the number, title and contents of the subjects of library management and secondly, close cooperation with librarians when opening new subjects of library management area.
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