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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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독서치료 효과 측정을 위한 질적 심리평가도구 개발에 관한 연구

The Development of a Qualitative Psychological Assessment of Bibliotherapy and the Examination of it Efficacy

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2014, v.45 no.3, pp.141-168
https://doi.org/10.16981/kliss.45.3.201409.141
임성관 (휴독서치료연구소)

초록

공공도서관과 대학도서관을 비롯한 우리나라 문헌정보학계에서는 독서치료에 대한 관심이 증가하고 있고 다양한 독서치료 방법도 적용되고 있다. 하지만 그동안 독서치료 영역에서는 단순하고 획일적인 질문을 사용하여 내담자를 이해하고 진단하는 방법이 주로 사용되어 왔다. 그러므로 독서치료에 적합한 심리평가도구에 대한 개발이 필요한 상황이다. 왜냐하면 독서치료에서 심리평가도구는 프로그램에 대한 효과 검증에 앞서 독서치료사가 치료 대상자를 이해할 수 있는 기본적인 정보원으로서의 역할을 한다. 또한 자료 선정 및 관련 활동을 설계하는 기초가 되는 중요한 도구가 된다. 이에 본 연구에서는 독서치료 효과 측정을 위한 질적 심리평가도구로 활용할 수 있는 면담과 행동평가, 종합 평가 보고서 양식을 개발하고, 실제 독서치료 프로그램 장면에 적용한 사례들을 제시하였다.

keywords
Bibliotherapy, Bibliotherapy effect, Qualitative psychological assessment, Development of qualitative psychological assessment, 독서치료, 독서치료 효과, 질적 심리평가, 심리평가도구 개발

Abstract

Public libraries and the Library & Information Sciences departments at Korean universities are increasingly interested in the application of a variety of bibliotherapy methods. Bibliotherapy serves as a therapy to understand a client and participants basic material sources and the effects of that particular treatment (necessary for program verification of psychological tools utilized). Its design is based both on literature selection and employed activities tools. Currently, bibliotherapy has been used mainly as a method to understand and diagnose a client and participants using simple and uniform questions. The development of appropriate and, possibly, additional assessment tools and report forms required for bibliotherapy evaluations in this study will be applied to actual case scenarios to determine the validity of this program and/or tools.

keywords
Bibliotherapy, Bibliotherapy effect, Qualitative psychological assessment, Development of qualitative psychological assessment, 독서치료, 독서치료 효과, 질적 심리평가, 심리평가도구 개발

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