바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

독서치료 효과 측정을 위한 질적 심리평가도구 개발에 관한 연구

The Development of a Qualitative Psychological Assessment of Bibliotherapy and the Examination of it Efficacy

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2014, v.45 no.3, pp.141-168
https://doi.org/10.16981/kliss.45.3.201409.141
임성관 (휴독서치료연구소)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

공공도서관과 대학도서관을 비롯한 우리나라 문헌정보학계에서는 독서치료에 대한 관심이 증가하고 있고 다양한 독서치료 방법도 적용되고 있다. 하지만 그동안 독서치료 영역에서는 단순하고 획일적인 질문을 사용하여 내담자를 이해하고 진단하는 방법이 주로 사용되어 왔다. 그러므로 독서치료에 적합한 심리평가도구에 대한 개발이 필요한 상황이다. 왜냐하면 독서치료에서 심리평가도구는 프로그램에 대한 효과 검증에 앞서 독서치료사가 치료 대상자를 이해할 수 있는 기본적인 정보원으로서의 역할을 한다. 또한 자료 선정 및 관련 활동을 설계하는 기초가 되는 중요한 도구가 된다. 이에 본 연구에서는 독서치료 효과 측정을 위한 질적 심리평가도구로 활용할 수 있는 면담과 행동평가, 종합 평가 보고서 양식을 개발하고, 실제 독서치료 프로그램 장면에 적용한 사례들을 제시하였다.

keywords
Bibliotherapy, Bibliotherapy effect, Qualitative psychological assessment, Development of qualitative psychological assessment, 독서치료, 독서치료 효과, 질적 심리평가, 심리평가도구 개발

Abstract

Public libraries and the Library & Information Sciences departments at Korean universities are increasingly interested in the application of a variety of bibliotherapy methods. Bibliotherapy serves as a therapy to understand a client and participants basic material sources and the effects of that particular treatment (necessary for program verification of psychological tools utilized). Its design is based both on literature selection and employed activities tools. Currently, bibliotherapy has been used mainly as a method to understand and diagnose a client and participants using simple and uniform questions. The development of appropriate and, possibly, additional assessment tools and report forms required for bibliotherapy evaluations in this study will be applied to actual case scenarios to determine the validity of this program and/or tools.

keywords
Bibliotherapy, Bibliotherapy effect, Qualitative psychological assessment, Development of qualitative psychological assessment, 독서치료, 독서치료 효과, 질적 심리평가, 심리평가도구 개발

참고문헌

1.

고용남. 2010. 독서치료집단상담프로그램의효과에대한메타분석: 2001년~2008년석․박사학위논문을 중심으로. 석사학위논문, 평택대학교 상담대학원.

2.

김갑선. 2006. 독서치료관련학위논문의연구경향분석: 1984~2006. 독서문화연구, 6: 153-187.

3.

김순화. 2005. 공공도서관의 독서치료 프로그램 운영에 관한 연구 : 울산남부도서관을 중심으로.박사학위논문, 부산대학교 대학원.

4.

김인례. 2005. 기독교인의 우울증 치료방안으로서의 독서치료 연구. 석사학위논문, 나사렛대학교신학대학원.

5.

김현애. 2011. 도서관의청소년독서치료에나타난치료요인탐색과측정도구개발. 박사학위논문,경기대학교 일반대학원 문헌정보학과.

6.

김현희 외. 2004. 독서치료. 서울: 학지사.

7.

김환, 이장호. 2006. 상담면접의 기초. 서울: 학지사.

8.

박경, 최순영. 2003. 심리검사의 이론과 활용. 서울: 학지사.

9.

박영숙. 1998. 심리평가의 실제. 서울: 하나의학사.

10.

임성관. 2013. 독서치료효과에관한실행연구: 부모와자녀의상호작용증진을중심으로. 박사학위논문, 경기대학교 일반대학원 문헌정보학과.

11.

정춘순. 2009. 기독청년들의 대인관계 향상을 위한 집단독서치료 경험 및 치료요인 연구. 박사학위논문, 평택대학교 기독교전문대학원.

12.

최연미. 2006. 독서 평가도구에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 17(1): 183-200.

13.

한윤옥. 2010. 성격유형과 독서성향 관계에 기초한 독서치료 가능성 연구. 한국문헌정보학회지, 44(3호): 25-59.

14.

Askov, E. N. and Fichbach, T. J. 1973. “An Investigation of Primary Pupils' Attitudes Toward Reading." The Journal of Experimental Education, 41:1-7.

15.

Crouch, E. C., Bloch, S. & Wanlass, J. 1994. Therapeutic Factors: Interpersonal and Intrapersonal Mechanism. pp.269-316. In Handbook of Group Psychotherapy: An Empirical and Clinical Synthesis. Fuhriman, A. and Burlingame, M. (eds). New York: Wiley-interscience.

16.

Garfield, S. L. 1983. Clinical Psychology. New York: Aldine Publishing Com.

17.

Goldstein, G. and Hersen M. 1990. Handbook of Psychological Assessment. New York: Pergamon Press.

18.

Haynes, S. N. 1983. Behavioral Assessment. In Hersen M, Kazdin AE and Bellack AS : The Clinical Psychology Handbook. New York: Pergamon.

19.

Hyness, A. M. and Hyness-Berry, M. 1994. Biblio/Poetry Therapy-The Interactive Process: A Handbook. St. Cloud., M, N: North Star Press of St. Cloud.

20.

Kivlighan, Jr. D. M., Multon, K. D. & Brossart, D. F. 1996. “Helpful Impacts in Group Counseling: Development of a Multidimensional Rating System." Journal of Counseling Psychology, 43(3): 347-355.

21.

McKenna, M. C., Kear, D. J. & Ellsworth, R. A. 1995. “Children's Attitudes Toward Reading: A National Survey." Reading Research Quarterly, 30: 934-956.

22.

NewMark, C. S. 1985. Major Psychological Assessment Instruments. Boston: Allyn and Bacon.

23.

Saracho, O. N. 1988. “Preschool Reading Attitude Scale." Early Child Development and Care. 37: 93-108.

24.

Watson, D. C. 1994. The Effects of Three Bibliotherapy Techniques on Fourth Graders' Self Esteem, Reading Achievement, and Attitudes Toward Reading, Unpublished Doctoral Dissertation, University of North Carolina.

25.

Wiens, A. N. 1990. “Structured Clinical Interview for Adult.” In Goldstein G and Hersen M: Handbook of Psychological Assessment. New York: Pergamon Press.

26.

Yalom, I. and Leszcz, M. 2005. The Theory and Practice of Group Psychotherapy. 5th ed. New York: Basic Books.

한국도서관·정보학회지