바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

일본의 도서관인의 전문성에 대한 고민과 그 해답

Worries and Solution to Japanese Librarians’ Professionalism

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2014, v.45 no.3, pp.371-393
https://doi.org/10.16981/kliss.45.3.201409.371
윤유라 (동의대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

사서직의 전문성에 대한 고민은 오랫동안 지속되고 있으며 최근에는 교육과정 및 자격제도의 개선을 통해 전문성을 확보하려는 논의도 진행되고 있다. 본 연구에서는 최근 사서직의 전문성 확보를 위해 교과과정을 개편하고 전문성 평가 제도를 도입하는 등의 구체적이고 체계적인 움직임이 이루어지고 있는 일본 사례에 주목하여 우리에게 주는 시사점을 찾으려하였다. 첫째, 일본의 사서관련 자격제도와 교육제도에 대해 분석하였다. 둘째, 전문성 확보를 위한 일본의 도서관정보학 분야의 연구결과와 도서관 현장의 요구를 정리하였다. 셋째, 이러한 연구결과와 현장의 요구를 바탕으로 최근에 변화된 사서교육과정과 전문성 평가 제도에 대해 구체적으로 살펴보고 장․단점에 대해 논의하였다.

keywords
사서자격, 사서양성과정, 전문성, 일본, Librarianship, Professionalism, Japan, LIS curriculum

Abstract

In recent years, the worries of professionalism of the professions have been long lasting and the debate of securing the expertise by improving the curriculum and qualification system as well. In this study, we have focused on cases where Japanese' securing the expertise of profession through practicing specific and systematic movement by reorganizing the curriculum and implicating an expertise evaluation system. First, we analyzed the relevant qualifications for librarians and education system of Japan. Second, we organize the requirements of the Library and the studies of Library and Information Science (LIS) in Japan to secure expertise. Third, based on the requirements of the site and the results, we have discussed the advantages and disadvantages by focusing on recent changes in the curriculums and expertise evaluation system.

keywords
사서자격, 사서양성과정, 전문성, 일본, Librarianship, Professionalism, Japan, LIS curriculum

참고문헌

1.

국립중앙도서관. 2012. 문헌정보학전공과목의교과내용표준모형개발연구. 서울: 국립중앙도서관, 2012-11.

2.

문화체육관광부. 2008. 사서직원자격요건개정을위한기초연구. 서울: 문화체육관광부, 2008-12.

3.

이제환. 2003. 전문직 이론을 통해 본 사서직의 전문성. 한국문헌정보학회지, 37(2): 57-87.

4.

한국도서관․정보학회. 2010. 한국도서관정보학회하계학술발표대회 자료집. 2010년6월4-5일.부산: 부산대학교.

5.

한국도서관․정보학회. 2010. 한국도서관정보학계동계학술발표대회자료집. 2010년12월3-4일.대전: 충남대학교.

6.

Freidson, E. 1986. Professional power: a study of the institutionalization of formal knowledge. Chicago: The University of Chicago Press.

7.

Gorman, Michael. 2010. 도서관의 가치와 사서직의 의미. 이제환 옮김. 대구: 태일사.

8.

IAAL認定試験問題週編集委員会編. 2014. IAAL大学図書館業務実務能力認定試験. 東 京: 樹村房.

9.

JMLA homepage. <http://plaza.umin.ac.jp/~jmla/index.html> [cited 2014. 8. 1].

10.

LIPER報告書. 2006. 日本図書館協会. <http://www.jslis.jp/liper/report06/report.htm> [cited 2014. 8. 1].

11.

The Society of study on library problems homepage. <http://www.jca.apc.org/tomonken/itiran 03.html> [cited 2014. 8. 1].

12.

岡 紀子, 田中邦英. 2013. 図書館と情報技術. 東京: 樹村房.

13.

関東甲信越地区国立大学法人等職員採用事務系.2014. 東京大学ホームページ. <http://www. lib.u-tokyo.ac.jp/tosho_shiken/saiyo_faq.html> [cited 2014. 8. 1].

14.

菅原春雄. 1977. 我が国における図書館学教育の発展について. 文教大学女子短期大学部研究 紀要, 21: 49-58.

15.

国立国会図書館職員採用試験案内. 2014. 日本国立国会図書館ホームページ. <http://ndl.go.j p/jp/employ/__icsFiles/afieldfile/2014/02/28/H26_preserve.pdf> [cited 2014. 8. 1].

16.

大学図書館支援機構ホームページ. <http://www.iaal.jp/home/index.shtml> [cited 2014. 8. 15].

17.

薬袋秀樹. 1999. 司書の専門的知識の自己評価試験の提案. 図書館雑誌, 93(3): 221-221

18.

図書館問題研究会ホームページ. <http://www.jca.apc.org/tomonken/itiran03.html> [cited 2014. 8. 1].

19.

図書館情報学検定試験準備報告. 2011. 日本図書館情報学会図書館情報学検定試験実施検討 委員会. <http://plaza.umin.ac.jp/~jmla/index.html> [cited 2014. 8. 1].

20.

司書資格取得のために大学において履修すべき図書館に関する科目の在り方について, 2008. 文 部科学省ホームページ. <http://www.mext.go.jp/b_menu/shingi/chousa/shougai/019/ gaiyou/1243330.htm> [cited 2014. 8. 9].

21.

日本図書館情報学会図書館情報学検定試験実施検討委員会. 2011. 図書館情報学検定試験準 備報告書,日本図書館協会ホームページ. <http://www.jslis.jp/kentei/110306Kentei_r eport.pdf> [cited 2014.7.30].

22.

日本図書館情報学会研究委員会編. 2006. 図書館情報専門職の在り方とその養成. 東京: 勉 誠出版.

23.

日本図書館協会ホームページ. <http://www.jla.or.jp> [cited 2014. 8. 1].

24.

日本医学図書館協会ホームページ. <http://plaza.umin.ac.jp/~jmla/index.html>[cited 2014. 8. 1].

25.

佃一可. 2012. 図書・図書館史. 東京: 樹村房.

26.

田村俊作外. 2008. 公共図書館の論点整理. 東京: 勁草書房.

한국도서관·정보학회지